First Man

Originaltitel: First Man
Regissör:Damien Chazelle
Utgivningsår:2018

Om First Man:

Historien om astronauten Neil Armstrong och den legendariska rymdresa som gjorde honom till den första människan som satte sin fot på månen, den 20 juli 1969.

Ryan Gosling, Claire Foy, Jason Clarke, Kyle Chandler, Corey Stoll, Patrick Fugit, Christopher Abbott, Ciarán Hinds, Olivia Hamilton, Pablo Schreiber, Shea Whigham, Lukas Haas, Ethan Embry, Brian d'Arcy James, Luke Winters, Connor Blodgett, Lucy Stafford

Josh Singer

Drama, Biografi

USA, Japan
Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu
Diskussioner om First Man  (0 diskussioner)
Kommentarer om First Man (21 st)
Manko (Anmäl)   15:28 26/1
Det är ett rätt plågsamt tittande. Filmen lider av en överväldigande melankoli som verkligen suger all glädje från den här fantastiska historien. Det är möjligt att Armstrong inte var den gladaste personen i världen, men kom igen. Det handlar om månlandningen. Det är som upplagt att bli en spännande, gripande och inspirerande film. Istället får vi en tjurig Gosling i närbild i två timmar.
JohnnyBoy (Anmäl)   21:04 16/1
Snoozefest. Filmen lämnar inte det minsta avtryck i en. Underkänt av Chazelle.
Astrojacob (Anmäl)   00:39 14/1
Oväntat tung och psykologisk men snyggt foto o skön musik ger en knapp Fyra. Saknar helt spetskvalitet.
PeterTheW (Anmäl)   00:42 8/1
Den var ju så sjukligt snygg att beskåda, samt underbar musik. En svag fyra blir det dock då tempot var väl segt och utdraget. Familjebitarna störde mest tempot.
Björkman (Anmäl)   19:47 3/1
Bra merparten av filmen, men tappar totalt sista partiet när det är dags för själva månlandningen från start och framåt. Tempot dessförinnan går att diskutera, det kunde varit snabbare, men det var i alla fall helt acceptabelt. Det sista partiet har man avverkat alla typer av nerv redan innan och vi vet ju alla hur månresan går så då hade man behövt väva in betydligt mer saker än vad som blev fallet (exempelvis nån avslutande intervju med den riktige Armstrong hade kunnat ge ytterligare tyngd). Bristen på tempo och spänning i slutet leder till att man rent krasst blir lite uttråkad. Skådespelarmässigt går det inte att klaga, speciellt Gosling, Foy och Clarke är bra i sina respektive roller. I övrigt är filmen rätt snygg. Mest plus för de klaustrofobiska känslor och nerver man lyckas förmedla i tidigare rymdfärder som leder upp till själva månresan. Sammantaget en stabil trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till First Man