Fitzcarraldo

Originaltitel: Fitzcarraldo
Regissör:Werner Herzog
Utgivningsår:1982

Om Fitzcarraldo:

Fitzcarraldo är besatt av tanken att bygga ett operahus mitt inne i Perus djungel. Han måste frakta sin ångbåt uppför en flod och dessutom lyfta båten över ett berg. Han har en obändig vilja för att lyckas med det omöjliga.

Titel: Aguirre – Guds vrede
Regissör: Clint Eastwood
År: 1990
Genre: Drama, Äventyr
Vit jägare, svart hjärta

Klaus Kinski, Claudia Cardinale, José Lewgoy, Peter Berling, Miguel Ángel Fuentes, Paul Hittscher, Grande Otelo, Huerequeque Enrique Bohorquez

Werner Herzog

Drama, Äventyr

Västtyskland, Peru

Recension Fitzcarraldo

- von_fantasy sätter betyg 5 och skriver:
Om Klaus Kinski var knäpp och om Werner Herzog var knäpp kommer jag låta vara osagt ett tag till. Men någonting kan ju inte stå rätt till... Filmen handlar om Brian Sweeney Fitzgerald (Klaus Kinski) även känd som Fitzcarraldo och hans vision/dröm om att få bygga ett operahus i mitten av ingenstans, nämligen i utkanten av Iquitos, Peru. En i stort sett omöjlig dröm som skulle vara ogenomförbar, men...

Recension av Fitzcarraldo - Läs hela!

Diskussioner om Fitzcarraldo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fitzcarraldo (178 st)
Barneyk (Anmäl)   20:06 18/6
Jaaa du, med tanke på hur dålig och långtråkig den är så var jag inte fullt så uttråkad ändå. Det är lite fascinerande att se resan men det blir så onödigt utdraget att det verkligen inte håller. Skådespeleriet är inledningsvis helt katastrofalt, visst funkar Kinksi i rollen men övriga karaktärer är ju bara helt uppåt väggarna. Att rösterna inte matchar personerna alls och att dialog och karaktärer är så dåligt skrivna är väl lite av poängen med filmen antar jag, men det funkar verkligen inte alls för mig. Det är bara dumt och tråkigt. Det hela är en oerhört svag tvåa för bitvis är det liksom lite nästan bra och att se dom dra skeppet över till andra floden är mäktigt. Men jag stör mig på att filmningen är så kass, varför inte låta kameran glida lite? Den rör sig för snabbt och är alldeles för ofta för nära, det stör mig bara. Mesta dels rätt dålig film, men det funkar lite också. Men tvåan är oerhört svag. En timme kortare och tvåan hade varit lite mindre svag.
Ghostface (Anmäl)   11/11 2018
Stundtals maniskt enastående och stundtals utdraget ungefär som själva filmens premiss antar jag.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Jaganatha (Anmäl)   17/9 2017
Fantastiskt bra film, sedd på bio för första gången. Kinski och Herzog skiner tillsammans. Galenskapen i att släpa en båt genom djungeln mellan två floder fångar verkligen in huvudpersonens besatthet av att betvinga den vilda naturen med sin kärlek till opera. Opera och urinvånare vid sidan om varandra, varför görs det inte sådana här filmer längre?
Gordyal (Anmäl)   11/7 2017
Film in absurdum. Hela filmen går ut på att det aldrig är nog. Ska det vara många statister så ska det vara väldigt många statister, ska det vara vackert foto av vackra miljöer så ska det vara mycket av det, ska det vara storslaget så ska det vara väldigt storslaget, ska Kinksi vara galen så ska han vara rejält galen, ska det släpas en båtjävel så ska båtjäveln släpas, ska det vara en lång och tråkig passage ja då jävlar ska det vara långt och tråkigt osv. Herzog & co driver det för långt precis hela tiden, vilket både är filmens tjusning och filmens fall. Ett mästerverk? Tveklöst! Givande att titta på?Delvis... (9/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fitzcarraldo