Fitzcarraldo

Originaltitel: Fitzcarraldo
Regissör:Werner Herzog
Utgivningsår:1982

Om Fitzcarraldo:

Fitzcarraldo är besatt av tanken att bygga ett operahus mitt inne i Perus djungel. Han måste frakta sin ångbåt uppför en flod och dessutom lyfta båten över ett berg. Han har en obändig vilja för att lyckas med det omöjliga.

Titel: Aguirre – Guds vrede
Regissör: Roland Joffé
År: 1986
Genre: Drama, Äventyr
The Mission

Klaus Kinski, Claudia Cardinale, José Lewgoy, Peter Berling, Miguel Ángel Fuentes, Paul Hittscher, Grande Otelo, Huerequeque Enrique Bohorquez

Werner Herzog

Drama, Äventyr

Västtyskland, Peru

Recension Fitzcarraldo

- von_fantasy sätter betyg 5 och skriver:
Om Klaus Kinski var knäpp och om Werner Herzog var knäpp kommer jag låta vara osagt ett tag till. Men någonting kan ju inte stå rätt till... Filmen handlar om Brian Sweeney Fitzgerald (Klaus Kinski) även känd som Fitzcarraldo och hans vision/dröm om att få bygga ett operahus i mitten av ingenstans, nämligen i utkanten av Iquitos, Peru. En i stort sett omöjlig dröm som skulle vara ogenomförbar, men...

Recension av Fitzcarraldo - Läs hela!

Diskussioner om Fitzcarraldo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fitzcarraldo (177 st)
Ghostface (Anmäl)   11/11 2018
Stundtals maniskt enastående och stundtals utdraget ungefär som själva filmens premiss antar jag.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Jaganatha (Anmäl)   17/9 2017
Fantastiskt bra film, sedd på bio för första gången. Kinski och Herzog skiner tillsammans. Galenskapen i att släpa en båt genom djungeln mellan två floder fångar verkligen in huvudpersonens besatthet av att betvinga den vilda naturen med sin kärlek till opera. Opera och urinvånare vid sidan om varandra, varför görs det inte sådana här filmer längre?
Gordyal (Anmäl)   11/7 2017
Film in absurdum. Hela filmen går ut på att det aldrig är nog. Ska det vara många statister så ska det vara väldigt många statister, ska det vara vackert foto av vackra miljöer så ska det vara mycket av det, ska det vara storslaget så ska det vara väldigt storslaget, ska Kinksi vara galen så ska han vara rejält galen, ska det släpas en båtjävel så ska båtjäveln släpas, ska det vara en lång och tråkig passage ja då jävlar ska det vara långt och tråkigt osv. Herzog & co driver det för långt precis hela tiden, vilket både är filmens tjusning och filmens fall. Ett mästerverk? Tveklöst! Givande att titta på?Delvis... (9/15)
AlbinWesley (Anmäl)   12/6 2017
Jag ser tydligen inte det andra ser, utan tycker fotot är ganska oinspirerat. Och ljudetmixen är inget vidare heller. Filmen känns därav väldigt utdragen, då de långa händelsefattiga passagerna inte är särskilt njutbara. Stämningen sitter inte heller lika bra som i exempelvis Aguirre. Emellertid tycker jag mycket om Fitz och hans vita kostym, det överdådiga, samt en del dramaturgiska stilgrepp och modeller som gör upplevelsen habil. Men jag är ingen stor beundrare, nej.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fitzcarraldo