Fjärilen i glaskupan

Originaltitel: Le scaphandre et le papillon
Regissör:Julian Schnabel
Utgivningsår:2007

Om Fjärilen i glaskupan:

Journalisten Jean-Dominique Bauby drabbas av "locked-in syndrome". När han väl vaknar upp är han förlamad, och kan varken tala eller röra sig. Ena ögat är det enda han kan röra, och med detta enda kommunikationsmedel författar han sin bok "Le Scaphandre et le papillon".

Titel: En oväntad vänskap
Originaltitel: You Don't Know Jack
Regissör: Barry Levinson
År: 2010
Historien om Doktor Död

Mathieu Amalric, Emmanuelle Seigner, Marie-Josée Croze, Isaach De Bankolé, Niels Arestrup, Jean-Pierre Cassel, Emma de Caunes, Patrick Chesnais, Anne Consigny, Max von Sydow, Michael Wincott, Marina Hands

Ronald Harwood

Drama, Biografi

The Diving Bell and the Butterfly

Frankrike, USA
Med i listor: Stockholm XVIII
Diskussioner om Fjärilen i glaskupan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fjärilen i glaskupan (216 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
ekneB (Anmäl)   8/4 2017
Fantastisk film som är väldigt gripande men ändå rolig vid många tillfällen. Diggar den som fan!
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Det här handlar om en man som efter en stroke blivit näst intill totalförlamad. Vid mannens uppvaknande på det tjusigt placerade franska sjukhuset, så får vi uppleva mötet med läkare och vård-personal inifrån hans huvud, alltså en fiktion av hur han själv upplever det hela (uppfinningsrikt och obehagligt). Det finns en hel del obehagliga sjukhusscener men också charmiga sådana tack vare den mysiga personalen. Den här kompotten av obehag och mys gillas inte fullt ut av mig.
Sture Stenhög (Anmäl)   10/11 2016
Bra på alla plan, och en film som verkligen fångade mig, Nästan bokstavligt faktiskt. Som klaustrofobisk skräck är den mer lyckad än de flesta skräckfilmer på temat, förstapersonsperspektivet är nämligen så skickligt genomfört och får precis den effekt av att försättas i huvudpersonens sits som man var ute efter. När kameran sedan skiftar till tredjepersonsperspektivet känns det verkligen som en befrielse, vilket ju bara stärker insikten om hur det måste ha känts för Bauby. Men även när det kommer till mänskliga relationer levererar filmen. De band som vår huvudperson knyter, återknyter eller försöker hålla fast vid är alla ytterst övertygande. I synnerhet Max von Sydow gör en minnesvärd insats. Sedan är det faktiskt en riktigt rolig film också, helt enkelt tack vare att huvudpersonen är väldigt rolig. Betyget var det således aldrig något snack om, denna har det mesta
Barneyk (Anmäl)   21/11 2015
Fin och bra på många sätt och vis men berör aldrig på djupet och blir emellanåt väldigt långtråkig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fjärilen i glaskupan