Fjärilens tunga

Originaltitel: La lengua de las mariposas
Regissör:José Luis Cuerda
Utgivningsår:1999

Om Fjärilens tunga:

Året har kommit då Moncho ska börja skolan. Första dagen blir inte alls som han tänkt sig. Redan från början är Moncho livrädd för sin lärare Don Gregorio och i upphetsningen kissar han på sig i klassrummet. Med blossande kinder rusar han hem och gömmer sig. Samtidigt nalkas det spanska inbördeskriget.

Titel: Det långa lovet -36
Regissör: Louis Malle
År: 1987
Genre: Drama, Krig
Vi ses igen, barn

Manuel Lozano, Fernando Fernán-Gómez, Uxía Blanco, Gonzalo Uriarte, Alexis de los Santos, Jesús Castejón, Guillermo Toledo, Elena Bagutta, Tamar Novas, Tatán, Roberto Vidal Bolaño, Celso Parada, Celso Bugallo

José Luis Cuerda, Manuel Rivas, Rafael Azcona

Drama

Spanien

Recension Fjärilens tunga

- weng-weng sätter betyg 2 och skriver:
Titeln lockar till gamla svenska rockminnen men det här långt ifrån Eldkvarn-Pluras höga sjaviga hatt. Resan gå till Spanien och medelhavets klimat och berättarkultur. Vi möter Moncho, en spansk liten pottklippte gosse med runda bruna nyfikna ögon som är rädd för att börja skolan hos den, som han tror, stränge läraren. Snart finner han dock en vän just i sin magister; Don Gregorio (känd från Almodovars...

Recension av Fjärilens tunga - Läs hela!

Diskussioner om Fjärilens tunga  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fjärilens tunga (64 st)
Rai (Anmäl)   26/3 2018
Finns bra icke engelska filmer som är riktigt bra, som denna!
Dele (Anmäl)   19/4 2015
En ganska fin skildring av barndom och vuxenvärld. Lite sockersöt överlag men det vägs upp av det tragiska slutet.
Magical Bengt (Anmäl)   11/1 2014
Filmen lyckas vara mer rörande än de 3 noveller som den är baserad på, det var väldigt längesen en film gjorde mig gråtfärdig.
annkarls (Anmäl)   26/9 2012
En helt fantastisk film! Helt rödgråten, pga slutet men även pga den fina vänskap som skildras i filmen.
martingo89 (Anmäl)   8/11 2010
slutet är sjukt sorgligt :(