Flashdance

Originaltitel: Flashdance
Regissör:Adrian Lyne
Utgivningsår:1983

Om Flashdance:

Alex är en 18-åring som jobbar som svetsare på dagarna och dansar på en bar på kvällarna. Hon drömmer om att få gå på balettskola. En dag får hon chansen och hon möter också kärleken i sitt liv, sin chef.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: Showgirls
Regissör: Paul Verhoeven
År: 1995
Showgirls

Jennifer Beals, Michael Nouri, Lilia Skala, Sunny Johnson, Kyle T Heffner, Lee Ving, Ron Karabatsos, Belinda Bauer, Malcolm Danare, Philip Bruns, Micole Mercurio, Lucy Lee Flippin, Don Brockett, Cynthia Rhodes

Thomas Hedley Jr, Joe Eszterhas

Drama, Romantik, Musikal

Recension Flashdance

- JoeZ sätter betyg 4 och skriver:
Finns det en gräns om hur mycket musik kan påverka en film? Jag har sett många filmer som musiken har förhöjt känslan och gjort filmen avsevärt mycket bättre. Det finns dock få filmer som endast förlitar sig på musiken, att musiken är det som gör filmen bra. Flashdance skulle inte ha blivit någonting utan musiken. Ändå så är filmen inte helt beroende av musiken, detta är ett fantastiskt exempel på...

Recension av Flashdance - Läs hela!

Med i listor: Dans
Diskussioner om Flashdance  (0 diskussioner)
Kommentarer om Flashdance (176 st)
LadyFlanders (Anmäl)   29/12 2017
Ikonisk rulle som inte riktigt håller måttet.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Bomaniac (Anmäl)   17/10 2017
Musiken är den stora behållningen. Som någon här skrev så kan den liknas vid en kvinnlig motsvarighet till Rocky IV. Det är arbetarklass och att förverkliga en dröm.
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/10 2016
Trots att det är 80-tal så är musiken faktiskt väldigt bra. Storyn är väl egentligen ganska fånig men dansscenerna är snygga och skådespelarna gör bra ifrån sig.
okidoki (Anmäl)   7/8 2016
Inte så övertygande berättelse, men musiken är underbar och glimtarna från Pittsburgh.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Flashdance