Flickan och djävulen

Originaltitel: Flickan och djävulen
Regissör:Hampe Faustman
Utgivningsår:1944

Om Flickan och djävulen:

Bonden Klas och hans havande hustru står bland åskådarna när en häxa ska brännas på bål. Häxan förbannar hustrun och det ofödda barnet. Hon dör i barnsäng och en liten flicka föds med ett häxmärke på skuldran.

Titel: Jungfrukällan
Originaltitel: Jungfrukällan
Regissör: Ingmar Bergman
År: 1960
Genre: Drama, Kriminalare
Jungfrukällan

Stig Järrel, Gunn Wållgren, Sven Miliander, Linnéa Hillberg, Anders Ek, Toivo Pawlo, Julia Cæsar, Kolbjörn Knudsen, Ingrid Borthen, Hilda Borgström, Elsa Widborg

Bertil Malmberg

Drama

Sverige
Diskussioner om Flickan och djävulen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Flickan och djävulen (6 st)
Redheaded (Anmäl)   19:35 21/3
Stig Järrel är fantastisk som Djävulen själv. Gunn Wållgren är inte dålig heller. Bra stämning i filmen, den passar bra i svartvitt.
goeran (Anmäl)   20/12 2010
Jag tycker inte att det här är någon lyckad film även om Stig Järrel är mycket bra som Hin håle.
yrkeschaufföre (Anmäl)   4/10 2009
Stig Järrel är riktigt bra som djävulen men i övrigt är den rätt medioker.
kennert (Anmäl)   2/8 2009
Typisk 40-talskvalité.
Herr Arne (Anmäl)   28/7 2009
"Det förekommer på tok för många toviga skägg och råflabb i filmen." tyckte BLM. Själv är jag mest glad över att få se Anders Ek och Gunn Wållgren i tidiga roller.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Flickan och djävulen