Flickan och odjuret

Originaltitel: La belle et la bête
Regissör:Jean Cocteau
Utgivningsår:1946

Om Flickan och odjuret:

En fattig köpman går vilse i en skog och hittar ett slott som bebos av ett odjur. Odjuret låter köpmannen återvända till sitt under förutsättningen att en av hans döttrar ska ersätta honom. Belle blir den dotter som får ta faderns plats och hon upptäcker snart att odjuret inte är lika fruktansvärd som han verkar.

Titel: Skönheten och Odjuret
Regissör: Charles Walters
År: 1953
Genre: Drama, Romantik
Lili

Jean Marais, Josette Day, Mila Parély, Nane Garmon, Michel Auclair, Raoul Marco, Marcel André

Jean Cocteau

Drama, Romantik, Fantasy

Skönheten och odjuret, Beauty and the Beast

Frankrike
Diskussioner om Flickan och odjuret  (0 diskussioner)
Kommentarer om Flickan och odjuret (81 st)
Ful_fisk (Anmäl)   07:39 16/4
Träigt skådespelad och så, men visuellt och scenografiskt fullkomligt magisk! Riktigt ball upplevelse. Frågan är dock om filmen inte blivit smetig ifall den försökt beröra ordentligt, så det kanske är bra att den är lite stel... Oavsett vilket är det klart sevärt och högst imponerande!
andybrando (Anmäl)   5/10 2016
Cocteaus gripande sköna och visuellt bländande mästerverk är en storslagen fantasiskapelse och stor filmkonst - lysande i alla avseenden.
andmoreagain (Anmäl)   1/11 2015
Öööööh...en komplett knock out. Jag kan faktiskt inte formulera mig bättre än så, jag är så tagen därmed så tunghäftad, kan bara utbrista: Mästerverk! Fy fan va bra. Hare gött.
Barneyk (Anmäl)   29/3 2015
Jag gillade verkligen hur slottet är gjort i början och blev grymt imponerad. Resten känns ganska tamt och engagerar mig aldrig.
Sangraal (Anmäl)   8/11 2014
Hela filmen är som en dröm. Se den (om ni inte gjort det) och ni förstår precis vad jag menar!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Flickan och odjuret