Flickan vid stenbänken

Originaltitel: Flickan vid stenbänken
Regissör:Marianne Ahrne
Utgivningsår:1989

Om Flickan vid stenbänken:

Berta är dotter i en fin familj som en dag får en ny husa. Hon heter Carolin och verkar först inte riktigt passa in eftersom hon är så annorlunda, men hon har ett speciellt band till familjen som de inte känner till och de två flickorna blir goda vänner. Bygger på Maria Gripes romaner.

Titel: Flyttfåglar
Originaltitel: Latcho Drom
Regissör: Tony Gatlif
År: 1993
Latcho Drom

Anna Björk, Gerhard Hoberstorfer, Gaëlle Legrand, Majlis Granlund, Lena T Hansson, Inga Landgré, Viveca Lindfors, Anna Edlund, Bertil Lundén

Marianne Ahrne, Bertrand Hurault

Drama, Mini-serie

Sverige
Diskussioner om Flickan vid stenbänken  (0 diskussioner)
Kommentarer om Flickan vid stenbänken (12 st)
Hypostas (Anmäl)   13/11 2015
Nej, det här orkar jag absolut inte se klart.
estet_kikka (Anmäl)   16/2 2013
når inte upp till böckernas nivå, men helt klart ett mysigt tidsfördriv
larox (Anmäl)   7/1 2012
Åh så fin! Spännande och vacker. Lyckad filmatisering av Maria Gripes böcker. Enda problemet är att man spelat in filmen i fem avsnitt, förmodligen efter miniserien. Avbrott som stör innehållet i filmen. Maria Gripe är en underbar författare men frågan är om barn verkligen kan sätta sig in i handlingen och i så fall kan det nog bli en och annan nattmara. Mycket fin film.
ASSFACE (Anmäl)   14/4 2011
Man lär ju tänka på att det är en ungdomsserie när man ser den. Men den är verkligen otroligt spännande. Gripes böcker är verkligen underbara och filmerna lyckas enligt mig fånga gripes känsla för spänning, ifrågasättande och mystik.
Mrs Smiths (Anmäl)   18/4 2010
Har helt ljuvliga minnen från böckerna som jag läste i mina ungdomsår för typ ett sekel sedan. Filmen haltar helt klart men det gör inte så mycket eftersom den fick mig att tänka på Maria Gripes böcker.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Flickan vid stenbänken