Flickorna

Originaltitel: Flickorna
Regissör:Mai Zetterling
Utgivningsår:1968

Om Flickorna:

Tre kvinnor är med i ett resande teatersällskap med Lysistrate på programmet. Pjäsens tema - kvinnofrigörelse, äktenskap, krig - griper in i de tre kvinnornas liv, och teater och verklighet blandas. De erfarenheter och idéer som kommer från pjästen tillämpas på olika stridiga förhållanden i deras respektive äktenskap.

Titel: Portrait of a Female Drunkard. Ticket of No Return
Regissör: Mai Zetterling
År: 1964
Älskande par
Titel: Efterskörd
Originaltitel: Les glaneurs et la glaneuse
Regissör: Agnès Varda
År: 2000
Efterskörd

Bibi Andersson, Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand, Erland Josephson, Frank Sundström, Åke Lindström, Stig Engström, Margreth Weivers, Leif Liljeroth, Ulf Palme, Ingvar Kjellson

Mai Zetterling, David Hughes

Drama

The Girls

Sverige
Diskussioner om Flickorna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Flickorna (55 st)
yrkeschaufföre (Anmäl)   23:39 1/6
Oerhört ointressant historia men snyggt foto och många intressanta miljöer och bra skådespelare. Särskilt intressant var exteriören och interiören från Shopping ritad av Ralph Erskine. En stark tvåa för detta.
Lilla Blåa Mus (Anmäl)   24/3 2018
Spretigt, stickigt och öronbedövande - men det var väl det som behövdes, och fortfarande behövs. Spännande form, snyggt foto, stjärnspäckad med en briljant Bibi Andersson i fronten. Högaktuellt ämne.
Memmem (Anmäl)   23/11 2015
En film som både är vanlig spelfilm och spelad dokumentär. Den baseras löst på Aristofánes komedi Lysistrate, om kvinnor i Aten och Sparta, som sexstrejkar för att få slut på det Peloponnesiska kriget som varat i 20 år. Filmmanuset beskriver en uppsättning av omnämnda pjäs, bland annat i Kiruna, och hur en av skådespelerskorna (Bibi Anderson) vill diskutera pjäsen med publiken och om vad som senare följer. Manuset har en röd tråd, men hoppar annars hit och dit, och blir rätt så tjatigt till slut. Att regissören var djupt inblandad i den socialistiska kvinnokampen behöver man inte tveka om. En rad mycket duktiga svenska skådespelare deltar, men kommer inte riktigt till sin rätt. Där ser man vad viktigt manuset är. Bilderna är ibland intressanta, bland annat stadsvyerna från Kiruna, framför allt kyrkan, som utnämnts till Sveriges vackraste byggnad. Musiken märks knappt. Betyg: 1½
origC-J (Anmäl)   20/7 2015
Tidstypiskt utfört, men koncept och hantverk är det inget fel på. Skönt spretig och ickekonventionell (även om det blir ett varv för mycket mot slutet) med ett starkt feministiskt budskap som behövs, även 50 (!) år senare. Pluspoäng för Kårsdraget (inte min egen alma mater bland studentorkestrar, men de syns för sällan på film!).
AlbinWesley (Anmäl)   6/2 2015
Må kallas tuff, jag vill snarare hävda att berättargreppen med mekaniker och upprepningar gör filmen sammanhållen, den förmedlar sin agenda med bravur och finess. Mycket rolig, toksnygg, utomordentligt bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Flickorna