Flightplan

Originaltitel: Flightplan
Regissör:Robert Schwentke
Utgivningsår:2005

Om Flightplan:

Flygplansingenjören Kyle är på väg hem till USA från Berlin med sin dotter och sin döde make i hans kista. Kyle somnar och när hon vaknar är hennes dotter borta. Ingen på planet har sett till flickan och Kyle blir förtvivlad. Hon försöker söka igenom alla utrymmen på planet men stoppas av flygpolisen. Både besättning och passagerare börjar tvivla på att dottern var med på planet och Kyle inser att hon ensam måste lösa mysteriet.
Se filmen på Viaplay

Regissör: Peter Markle
År: 2006
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Thriller
Flight 93

Jodie Foster, Peter Sarsgaard, Sean Bean, Kate Beahan, Michael Irby, Assaf Cohen, Erika Christensen, Shane Edelman, Mary Gallagher, Haley Ramm, Forrest Landis, Jana Kolesárová, Brent Sexton, Marlene Lawston, Judith Scott, John Benjamin Hickey, Matt Bomer

Peter A Dowling, Billy Ray

Drama, Thriller

Recension Flightplan

- RasmusOrsén sätter betyg 3 och skriver:
Flerfaldigt Oscarbelönade Jodie Foster har huvudrollen i denna mycket originella flygplansfilm. En historia som skiljer sig från andra filmer om flygplanskapningar. Produktionen är regisserad av den tyske regissören Robert Schwentke som här gör sin först riktigt stora amerikanska produktion. Kyle Pratt (Jodie Foster) är flygplansdesigner och har precis blivit änka och ensamstående mor åt dottern...

Recension av Flightplan - Läs hela!

Diskussioner om Flightplan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Flightplan (538 st)
Merwinna (Anmäl)   10:37 20/4
Filmen var mycket spännande fram tills lösningen avslöjades, c:a en halvtimme före slutet. De lyckades lägga in hintar åt olika håll, och det var osäkert om man skulle tro på mamman eller inte, om hon inbillade sig eller inte, om det var en konspiration - och i så fall vilka som var inblandade i den. Det gick verkligen inte att ana lösningen! (Vilket i och för sig även berodde på att historien var väldigt orealistisk.) Men efter att man fick veta, tyckte jag inte att det var så intressant längre. Då blev det bara den vanliga actionfilmen med spring, förföljelse, våld, skjutande. Men filmen som helhet är ändå bra. Jodie Foster är lysande i rollen som den förtvivlade mamman, och Sean Bean har det perfekta utseendet för en flygkapten: erfarna, mycket maskulina, lite kantiga ansiktsdrag.
husberg (Anmäl)   20/4 2018
Superspännande, paranoid Polanskistämning & tajt manus. En förskrämd men oövervinneligt beslutsam Jodie Foster illustrerar nödvändigheten av att alltid följa sin övertygelse, instinkt och förnuft trots omgivningens förkrossande fördömande och skepsis. Hennes okuvliga will2power fixar naturligtvis biffen till slut!
Rai (Anmäl)   12/9 2017
som sagt, en flygplansfilm är ju alltid en flygplans film.. Denna film är riktigt bra med duktiga och melodiska Jodie Foster, som alltid ser lite sorgsen ut.
Sarakin76 (Anmäl)   7/3 2017
Får en treer da det fins en viss spenning. Men handlingen er jo utrolig langsøkt for ikke å si lite troverdig. Foster er jo bra som vanlig.
Stygga-Vargen (Anmäl)   3/10 2016
En väldigt bra film, mycket tack vare Jodie Foster.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Flightplan