Flugan

Originaltitel: The Fly
Regissör:Kurt Neumann
Utgivningsår:1958

Om Flugan:

Filmen handlar om en smågalen vetenskapsman som har kommit på hur man förflyttar sig från en plats till en annan genom en genetisk förflyttningsmaskin. Han testar naturligtvis på sig själv, och av misstag så råkar en spyfluga följa med vid överföringen och detta leder till att flugans gener sammanblandas med vetenskapsmannen egna, och sakta börjar han förvandlas till en fluga.

Titel: Flugan
Regissör: Jack Arnold
År: 1957
Genre: Thriller, Science Fiction
I skräckens klor

Vincent Price, Kathleen Freeman, Herbert Marshall, David Hedison, Patricia Owens, Charles Herbert, Betty Lou Gerson

James Clavell

Skräck, Science Fiction

Recension Flugan

- sportlow sätter betyg 3 och skriver:
Större delen av filmen är jäkligt seg. Det hade inte skadat att krydda den lite mer men jag antar att man ville att berättarstrukturen skulle vara precis så seg och mystisk som den är. Det är charmigt men lite kryper det allt i benen på en. Jag får ibland lite Hitchcock-vibbar av den. Filmen börjar med ett ”mord” eller vad man ska kalla det. En död man som visar sig vara vetenskapsmannen. Hans fru...

Recension av Flugan - Läs hela!

Diskussioner om Flugan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Flugan (84 st)
Supernaut (Anmäl)   20:21 23/3
En sevärd klassiker!
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   23/7 2016
Denna film har tyvärr inte åldrats särskilt bra men den har faktiskt ändå sin charm och är klart sevärd. För ovanlighetens skull är faktiskt remaken bättre.
Engravadlax (Anmäl)   28/5 2016
Price i all ära, men Cronenbergs version är mycket bättre.
Bumbi78 (Anmäl)   16/11 2015
En sann klassiker i genren, men inte är den så bra som man hade velat. Segt och rätt händelsefattigt, åtm tills man får bekanta sig med "flugan" då det tar lite fart. Tills dess är det betydligt mer drama än vad som är nyttigt. Vincent Price är alltid bra även om han här knappast får spela ut sitt register. Scenen med spibdeln är lika rolig som creepy.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Flugan