Flyga Drake

Originaltitel: The Kite Runner
Regissör:Marc Forster
Utgivningsår:2007

Om Flyga Drake:

Under en fredlig period i slutet av 1970-talet i Afghanistan växer Amir och Hassan upp. De är närmaste vänner och leker nästan hela tiden. Deras bästa stunder är när de flyger drake tillsammans eller när Amir läser historier för Hassan. När så dåvarande Sovjetunionen invaderar Afghanistan flyr Amir och hans pappa till USA där de försöker leva vidare. När talibanerna lång tid senare tar makten i Afghanistan får Amir ett telefonsamtal från en gammal vän som ber Amir komma hem och hjälpa till.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: To Save a Life
Regissör: Brian Baugh
År: 2009
To Save a Life

Homayoun Ershadi, Saïd Taghmaoui, Shaun Toub, Atossa Leoni, Khalid Abdalla, Zekeria Ebrahimi, Ahmad Khan Mahmidzada, Nabi Tanha, Ali Dinesh

David Benioff

Drama

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2008, Populärt och billigt
Diskussioner om Flyga Drake  (0 diskussioner)
Kommentarer om Flyga Drake (301 st)
picklessmulan (Anmäl)   3/1 2018
Gillade denna starkt. Några svaga insatser i skådisinsatser drar ner betyget tillsammans med lite luckor i manus.
Rai (Anmäl)   30/10 2017
Nja, tyvärr jag föredra boken som är underbar....
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Fascinerande film som skapar känslor utan att använda de vanliga sentimentala greppen. Dramat är inflätat i Afghanistans omdaning under perioden sent 70-tal till nutid. Regissör är Marc Foster, och det blir ju alltid bra. Här finns också en del mycket bra skådespelar insatser, mest lyser lilla Ahmad Khan Mahmoodzod som gör rollen som stackars Hassan
Qhunden (Anmäl)   21/9 2016
En bagatell i jämförelse med det tårdrypande drama jag hört den skulle vara. Känns som att den kunde varit smartare berättad, mer koncis. Ser inte heller vad drakflygningarna tillförde, så det blev ju mest en gimmick. Vissa scener är i sig riktigt bra men mot slutet tappar den tyvärr rejält och trean känns given.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Flyga Drake
Se filmen