Flykten från New York

Originaltitel: Escape from New York
Regissör:John Carpenter
Utgivningsår:1981

Om Flykten från New York:

Året är 1997 och New York har förvandlats till ett enda stort fängelse. USA:s president kraschlandar i staden och den livstidsdömde krigsveteranen Snake Plissken får uppdraget att hämta ut honom.

Titel: Flykten från L.A.
Originaltitel: Escape from L.A.
Regissör: John Carpenter
År: 1996
Genre: Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction
Flykten från L.A.
Titel: Mad Max 2: The Road Warrior
Originaltitel: Mad Max 2: The Road Warrior
Regissör: George Miller (II)
År: 1981
Regissör: Camille Delamarre
År: 2014
Genre: Drama, Action, Kriminalare
Brick Mansions

Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Harry Dean Stanton, Adrienne Barbeau, Tom Atkins, Charles Cyphers

John Carpenter, Nick Castle

Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction

Storbritannien, USA

Recension Flykten från New York

- ray sätter betyg 5 och skriver:
Året är 1997. Jordens brottslighet har ökat med 400%, och New York har förvandlats till ett gigantiskt fängelse, helt avskuret från omvärlden. De som kommer dit kommer inte ut igen. Av misstag störtar Air Force one med presidenten ombord mitt i ruinerna på Manhattan. Det är nu mannen med lappen över ögat kommer in i bilden. Den ende som verkar tuff nog att rädda presidenten är den ökände brottslingen...

Recension av Flykten från New York - Läs hela!

Med i listor: Gore Galore, Postapokalyptiska filmer
Diskussioner om Flykten från New York  (0 diskussioner)
Kommentarer om Flykten från New York (360 st)
Rai (Anmäl)   2/1 2018
Kommer knappt ihåg den film, så en 2:a..
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
MaxMackan (Anmäl)   23/1 2017
Trea eller fyra, det är frågan. Cool, tight, välgjord. Men har väl egentligen ingen wow-faktor. Men jag är snäll idag.
Senaten (Anmäl)   12/10 2016
Mannen med filmhistoriens tuffaste namn, Snake Plissken, ska rädda presidenten från ett New York som förvandlats till ett jättelikt fängelse. En rulle som på papperet borde få högsta betyg, men som trots ett ruskigt bra soundtrack "bara" blir mycket bra.
gjoob (Anmäl)   22/9 2016
Fantastiska premisser att bygga en film på. Och det är inga problem att ha överseende med alla dess brister när allting är så 80-taligt charmigt, fulsnyggt och mysigt dystopiskt. En film att älska; om man kan ta till sig den på rätt sätt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Flykten från New York