Född den fjärde juli

Originaltitel: Born on the Fourth of July
Regissör:Oliver Stone
Utgivningsår:1989

Om Född den fjärde juli:

När Ron åkte till Vietnam vinkade hans amerikanska vänner med flaggorna; när han kom tillbaka, lam från midjan och nedåt, brände de flaggorna. Ron måste skapa sig ett nytt och meningsfullt liv trots att han är rullstolsbunden.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: American Sniper
Regissör: Clint Eastwood
År: 2014
American Sniper

Tom Cruise, Willem Dafoe, Kyra Sedgwick, Tom Berenger, Frank Whaley, Stephen Baldwin, Bryan Larkin, Raymond J Barry, Caroline Kava, Josh Evans, Tom Sizemore, Andrew Lauer, Michael Wincott, Lili Taylor, Jessica Prunell, Ed Lauter

Oliver Stone, Ron Kovic

Drama, Krig

Recension Född den fjärde juli

- AddeColciago sätter betyg 4 och skriver:
Det är en mycket stark film som inte alls är lika patriotisk och flaggviftande som man först kan tro. I själva verket är det en stor känga i sidan på det USA som utan att tveka skickade ut en hel generation av amerikanska män i något som de aldrig skulle kunna släppa eller gå vidare ifrån. Berättelsen om Kovic innehåller allt och är inte långt ifrån att nå full pott.

Recension av Född den fjärde juli - Läs hela!

Med i listor: Krig Top 50
Kommentarer om Född den fjärde juli (243 st)
RaketPojken (Anmäl)   22:02 31/5
Skulle nog kunna ge den gör filmen allt från 1-3 av 5 men jag tror jag nöjer mig med en svag 2/5 alltså 4/10 en jävla massa Amerikansk patriotism bullshit sen ska man känna något med huvudpersonen som tycker typ kolla vad duktig jag blivit jag gillar inte kriget mer men visst det finns vissa snygga scener i krigdelen.
Golazo (Anmäl)   15/12 2018
Troligen Tom Cruise bästa film. Andra delen är inte så underhållande.
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Viktigt film
Nalland (Anmäl)   20/11 2016
Jennifer. Aningen för lång men det kan bero på att känslan som infann sig var av den mer illamående sorten. Historien som sådan, utvecklingen och behandlingen av en människa som trodde sig göra rätt, borrade in sig i bröstet och lämnade efter sig ett hål. Lyckad skildring i att ändå visa hur ens roll kan minimeras till att tjäna andra syften än ens egna drömmar. Att möjligheten finns att vända ett svek och nederlag till styrka, att slå tillbaka.
dafreakish (Anmäl)   19/11 2016
Så här ganska många år efter att filmen släppts har jag till slut sett den. Det är en intressant livshistoria som skildras av Stone med stabil hand. Men trots att temat är fruktansvärt allvarligt och engagerande blir tyvärr inte filmen riktigt det. En av de största problemen stavas Tom Cruise. Han är en habil skådespelare som är långt ifrån dålig och i actionfilmer där dialog och känslor är nästan helt strukna från berättandet fungerar han perfekt. Men här där känslor och tyngd behövs känns han tunn och konstruerad. Synd på en film som hade kunnat hoppa upp ett snäpp till.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Född den fjärde juli