Född den fjärde juli

Originaltitel: Born on the Fourth of July
Regissör:Oliver Stone
Utgivningsår:1989

Om Född den fjärde juli:

När Ron åkte till Vietnam vinkade hans amerikanska vänner med flaggorna; när han kom tillbaka, lam från midjan och nedåt, brände de flaggorna. Ron måste skapa sig ett nytt och meningsfullt liv trots att han är rullstolsbunden.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Norman Jewison
År: 1989
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Krig
In Country

Tom Cruise, Willem Dafoe, Kyra Sedgwick, Tom Berenger, Frank Whaley, Stephen Baldwin, Bryan Larkin, Raymond J Barry, Caroline Kava, Josh Evans, Tom Sizemore, Andrew Lauer, Michael Wincott, Lili Taylor, Jessica Prunell, Ed Lauter

Oliver Stone, Ron Kovic

Drama, Krig

Recension Född den fjärde juli

- Michael sätter betyg 4 och skriver:
Född den fjärde juli är baserad på en bok av en gammal Vietnamveteran vid namn Ron Kovic. I filmen får vi följa Ron Kovic (spelad av Tom Cruise) ändå från barnsben till ärrad och upprörd Vietnamveteran. Ron Kovic är till en början en orubbad nationalist som bestämmer sig för att åka till Vietnam för att tjäna sitt fosterland. Efter att ha blivit svårt skadad återvänder han hem till USA och blir genast...

Recension av Född den fjärde juli - Läs hela!

Med i listor: Krig Top 50
Kommentarer om Född den fjärde juli (242 st)
Golazo (Anmäl)   15/12 2018
Troligen Tom Cruise bästa film. Andra delen är inte så underhållande.
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Viktigt film
Nalland (Anmäl)   20/11 2016
Jennifer. Aningen för lång men det kan bero på att känslan som infann sig var av den mer illamående sorten. Historien som sådan, utvecklingen och behandlingen av en människa som trodde sig göra rätt, borrade in sig i bröstet och lämnade efter sig ett hål. Lyckad skildring i att ändå visa hur ens roll kan minimeras till att tjäna andra syften än ens egna drömmar. Att möjligheten finns att vända ett svek och nederlag till styrka, att slå tillbaka.
dafreakish (Anmäl)   19/11 2016
Så här ganska många år efter att filmen släppts har jag till slut sett den. Det är en intressant livshistoria som skildras av Stone med stabil hand. Men trots att temat är fruktansvärt allvarligt och engagerande blir tyvärr inte filmen riktigt det. En av de största problemen stavas Tom Cruise. Han är en habil skådespelare som är långt ifrån dålig och i actionfilmer där dialog och känslor är nästan helt strukna från berättandet fungerar han perfekt. Men här där känslor och tyngd behövs känns han tunn och konstruerad. Synd på en film som hade kunnat hoppa upp ett snäpp till.
Sture Stenhög (Anmäl)   19/2 2015
En väldigt engagerande film där den relativt långa speltiden verkligen aldrig blev ett problem. Stone gör ett bra jobb med att undersöka och skildra det nationella trauma som Vietnamkriget var (och till viss del säkert fortfarande är), och framför allt lyckas han förmedla hur soldaterna hamnade i kläm. Det är svårt att överhuvudtaget föreställa sig hur det måste kännas att riskera sitt liv för sitt land och sen varken få seger eller ära i belöning. Snarare raka motsatsen. Den förändring som Cruises karaktär går igenom känns också trovärdig (inte minst då eftersom den är baserad på en verklig person), men trots att Cruise är bra i rollen, så ändrar han aldrig riktigt tonläge, och jag känner inte att man kommer innanför skinnet på hans karaktär riktigt så mycket som hade varit önskvärt. Jag kan dessutom tycka att Stone blir lite för predikande den här gången. Men det är fortfarande en väldigt givande filmupplevelse, och mest sitter nog scenen med Cruise och Dafoe ute i öknen kvar efteråt
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Född den fjärde juli