Födelsedagen

Regissör:John Hughes
Utgivningsår:1984
Antal betyg:2067 betyg

Om Födelsedagen:

Det är Samanthas sextonde födelsedag, och ingen i hela familjen har lagt det på minnet eftersom alla är så upptagna med att planera hennes äldre systers bröllop.
Se filmen på Headweb

Regissör: Howard Deutch
År: 1986
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Pretty in Pink

John Cusack, Anthony Michael Hall, Michael Schoeffling, Justin Henry, Molly Ringwald, Haviland Morris, Gedde Watanabe, Paul Dooley, Blanche Baker, Liane Alexandra Curtis, Joan Cusack, Billie Bird, Edward Andrews

John Hughes

Drama, Komedi, Romantik

Med i listor: Shahins high school/college-filmer
Diskussioner om Födelsedagen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Födelsedagen (132 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
filmfreak1 (Anmäl)   7/3 2016
Nog John Hughes roligaste film, ibland skamlöst "kanske".. men va fan. Dessutom gör Anthony Michael Hall måhända tidernas roligaste rolltolkning. Fint tillrättalagt slut. Höjning!
Namellak (Anmäl)   11/2 2015
Har extremt svårt för idealiserade relationer mellan tonåringar och föräldrar på film. Det blev inte bättre av filmen befolkas av endimensionella stereotyper, en till och med oblygt rasistisk plus skämtande på handikappades bekostnad. Tydligen så litade inte manusförfattaren på att publiken kunde tänka själv, utan låter karaktärerna tala om för oss i publiken vad de känner. Omtänksamt värre. Ringwalds karaktär var den enda jag i alla fall kunde sympatisera med lite. Mycket i filmen känns tyvärr ändå så pinsamt sliskigt tillrättalagt mellan henne och hennes närmaste, så det blev musiken som var den enda riktiga behållningen för mig. Tveklöst sämsta Hughes-filmen, som jag sett hitills. Som tur är skulle det bli bättre film efter film med Pretty In Pink som höjdpunkt.
Namellak (Anmäl)   11/2 2015
Glömde att det finns en obehaglig underton av våldtäkt och pedofili i denna film. Brukar inte klanka ner på filmer för att de är omoraliska, men det är svårt att undvika med så uppenbart osympatiska karaktärer. Det är såna här filmer som eldar på föraktet och klasshatet mot dryg övre medelklass. Fy fan.
Krille80 (Anmäl)   5/1 2015
Då jag är född 1980 så gick John Hughes tonårskomedier helt förbi mig när de var aktuella. När jag nu tagit mig an dem så kan jag uppskatta det egenialiska med John Hughes. Det finns alltid något genuint äkta i dessa filmer även om han även tillåter det absurda ha sin plats för komiska poäng. Det jag gillar med denna film är de tillfällen då karaktärerna får möjlighet att öppna upp, visa känslor och berätta något om hur det är att vara tonåring. Filmens sista scen är väldigt fin. 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Födelsedagen