Fönstret åt gården

Originaltitel: Rear Window
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1954

Om Fönstret åt gården:

Fotografen L.B. Jeffries är tillfälligt rullstolsbunden på grund av ett brutet ben och roar sig med att spionera på sina grannar. Han blir mer och mer övertygad om att en av dem har mördat sin fru...

Titel: Disturbia
Regissör: Alfred Hitchcock
År: 1958
Genre: Kriminalare, Romantik, Thriller, Mysterium
Studie i brott

James Stewart, Raymond Burr, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Sara Berner, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper, Havis Davenport, Irene Winston

John Michael Hayes

Kriminalare, Thriller, Mysterium

Fönstret mot gården

Recension Fönstret åt gården

- NeZa sätter betyg 5 och skriver:
"Tell me exactly what you saw, and what you think it means?" Den okonventionelle och framstående franske författaren Louis-Ferdinand Céline delar upp människan i två motsatta kategorier: exhibitionister och voyeurer. I Fönstret åt gården är det uppenbart att James Stewart framställs som en radikal version av den sistnämnda gruppen. Han är en betraktare, en fönstertittare som med nyfikenhet likt...

Recension av Fönstret åt gården - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker, Mysterium Top 50
Diskussioner om Fönstret åt gården  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fönstret åt gården (466 st)
Pi-R (Anmäl)   20:25 2/4
Ouch! Det här är så sjukt bra, fortfarande. En film vars filmiska kvaliteer gör att den närmast går att se gång på gång på gång utan att den förlorar sin fräschör, och det kan sägas hur mycket som helst om kameraarbetet (men andra gör det så mycket bättre än mig). För egen del är jag minst lika förtjust i musikens betydelse, på flera plan. Manuset är måhända enkelt, men genialt just i all sin enkelhet, och framför allt Stewart och Ritter är fenomenala i sina roller. Utan tvekan en av Hitchcocks bästa (även om det finns nån eller ett par som jag håller ändå högre) och definitivt hans mest Hitchcock:iga.
Jompalompier (Anmäl)   9/7 2017
Väldigt bra!
Solidus (Anmäl)   30/12 2016
En enkel historia som är fantastiskt berättad av en mästare. Ett mästerverk!
martin eden (Anmäl)   29/12 2016
*HÖGER FRÅN 4:a TILL 5:a* När jag ser denna igen förvånas jag över att jag "endast" givit detta mästerverk en 4:a i betyg. En av Hitchcocks absolut bästa filmer och ett mästerverk i varje tum! Mycket fascinerande hur bifigurerna, grannarna som James Stewart iakttar får sådant liv och ramar in huvudintrigen fantastiskt! Ett mästerverk!!! 5.
Sarakin76 (Anmäl)   15/11 2016
Riktig bra. Kan bli en femmere neste gang.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fönstret åt gården