Fönstret åt gården

Originaltitel: Rear Window
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1954

Om Fönstret åt gården:

Fotografen L.B. Jeffries är tillfälligt rullstolsbunden på grund av ett brutet ben och roar sig med att spionera på sina grannar. Han blir mer och mer övertygad om att en av dem har mördat sin fru...

Titel: Fönstret åt gården
Regissör: Alfred Hitchcock
År: 1958
Genre: Kriminalare, Romantik, Thriller, Mysterium
Studie i brott

James Stewart, Raymond Burr, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Sara Berner, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper, Havis Davenport, Irene Winston

John Michael Hayes

Kriminalare, Thriller, Mysterium

Fönstret mot gården

Recension Fönstret åt gården

- NeZa sätter betyg 5 och skriver:
"Tell me exactly what you saw, and what you think it means?" Den okonventionelle och framstående franske författaren Louis-Ferdinand Céline delar upp människan i två motsatta kategorier: exhibitionister och voyeurer. I Fönstret åt gården är det uppenbart att James Stewart framställs som en radikal version av den sistnämnda gruppen. Han är en betraktare, en fönstertittare som med nyfikenhet likt...

Recension av Fönstret åt gården - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker
Diskussioner om Fönstret åt gården  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fönstret åt gården (469 st)
karlmats (Anmäl)   22:01 17/4
En av Hitchcocks klassiker och nog kan jag förstå varför. Jag gillar ju generellt filmer som utspelar sig på en begränsad yta och här blir ju James Stewarts lägenhet minst sagt välutnyttjad. Det är kul att få inblick i hans grannars liv och nog skulle man bli lite fascinerad av att sitta och iaktta dem hela dagarna, dock kan man ju undra om han inte hade haft glädje av nån bok att läsa för omväxlings skull. Grace Kelly är en riktig Hollywoodstjärna och glider runt i sina designerkläder på ett sånt naturligt sätt att man nästan glömmer bort att hon är 21 år yngre än sin partner, men det här är ju förvisso 50-talet så det kanske inte var så konstigt egentligen. Stewart påminner lite om Bogart, en äldre självsäker karl med mer karisma än snygghet och han har några vassa repliker men jag hade nog gärna haft fler sådana för att det här ska lyfta så mycket som Bogart kunde göra i sina filmer. Men det är tight, snyggt och intressant, det räcker till en 3a.
kakbakarn (Anmäl)   25/11 2018
Känns inte så spännande längre och jag stör mig mer lite på James Stewart, vilket jag inte gjort tidigare. Filmen har sjunkit lite i kvalitet för varje gång jag sett den. Men vacker att titta på, helt klart.
carre006 (Anmäl)   19/11 2018
en bwsvikelse
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/8 2018
Stilbildande klassiker som man ska ha sett!
Pi-R (Anmäl)   2/4 2018
Ouch! Det här är så sjukt bra, fortfarande. En film vars filmiska kvaliteer gör att den närmast går att se gång på gång på gång utan att den förlorar sin fräschör, och det kan sägas hur mycket som helst om kameraarbetet (men andra gör det så mycket bättre än mig). För egen del är jag minst lika förtjust i musikens betydelse, på flera plan. Manuset är måhända enkelt, men genialt just i all sin enkelhet, och framför allt Stewart och Ritter är fenomenala i sina roller. Utan tvekan en av Hitchcocks bästa (även om det finns nån eller ett par som jag håller ändå högre) och definitivt hans mest Hitchcock:iga.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fönstret åt gården