Betyg idag: 2 650 Besökare idag: 6 763

Originaltitel: Rear Window
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1954

Om Fönstret åt gården:

Fotografen L.B. Jeffries är tillfälligt rullstolsbunden på grund av ett brutet ben och roar sig med att spionera på sina grannar. Han blir mer och mer övertygad om att en av dem har mördat sin fru...

Titel: Fönstret åt gården
Regissör: Alfred Hitchcock
År: 1958
Genre: Kriminalare, Romantik, Thriller, Mysterium
Studie i brott

James Stewart, Raymond Burr, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Sara Berner, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper, Havis Davenport, Irene Winston

John Michael Hayes

Kriminalare, Thriller, Mysterium

Fönstret mot gården

Recension Fönstret åt gården

- NeZa sätter betyg 5 och skriver:
"Tell me exactly what you saw, and what you think it means?" Den okonventionelle och framstående franske författaren Louis-Ferdinand Céline delar upp människan i två motsatta kategorier: exhibitionister och voyeurer. I Fönstret åt gården är det uppenbart att James Stewart framställs som en radikal version av den sistnämnda gruppen. Han är en betraktare, en fönstertittare som med nyfikenhet likt...

Recension av Fönstret åt gården - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker, Kriminalare Top 50, Mysterium Top 50
Diskussioner om Fönstret åt gården  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fönstret åt gården (465 st)
Jompalompier (Anmäl)   14:37 9/7
Väldigt bra!
Solidus (Anmäl)   30/12 2016
En enkel historia som är fantastiskt berättad av en mästare. Ett mästerverk!
martin eden (Anmäl)   29/12 2016
*HÖGER FRÅN 4:a TILL 5:a* När jag ser denna igen förvånas jag över att jag "endast" givit detta mästerverk en 4:a i betyg. En av Hitchcocks absolut bästa filmer och ett mästerverk i varje tum! Mycket fascinerande hur bifigurerna, grannarna som James Stewart iakttar får sådant liv och ramar in huvudintrigen fantastiskt! Ett mästerverk!!! 5.
Sarakin76 (Anmäl)   15/11 2016
Riktig bra. Kan bli en femmere neste gang.
Albion (Anmäl)   2/8 2016
10,5 år sedan senaste titten. Det var trivsamt att återkomma till denna mycket speciella film som är så speciell med sina egna små kännetecken. Jimmy Stewart först och främst men också Grace Kelly och Thelma Ritter är en fröjd att få göra bekantskap med här. Betyget blir en 4;a även denna gång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fönstret åt gården