Fönstret åt gården

Originaltitel: Rear Window
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1954

Om Fönstret åt gården:

Fotografen L.B. Jeffries är tillfälligt rullstolsbunden på grund av ett brutet ben och roar sig med att spionera på sina grannar. Han blir mer och mer övertygad om att en av dem har mördat sin fru...

Titel: Fönstret åt gården
Regissör: Alfred Hitchcock
År: 1958
Genre: Kriminalare, Romantik, Thriller, Mysterium
Studie i brott

James Stewart, Raymond Burr, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Sara Berner, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper, Havis Davenport, Irene Winston

John Michael Hayes

Kriminalare, Thriller, Mysterium

Fönstret mot gården

Recension Fönstret åt gården

- andy_redhawk sätter betyg 4 och skriver:
Mästaren Hitchcock gör det igen och igen... Han kan skapa riktiga rysare och får tittaren att sitta som på nålar. Fönstret mot gården handlar om Fotografen L.B. Jeffries som är rullstolsbunden och fördriver sin tid med att spionera på sina grannar hela dagarna långa. Alla grannarna i huset verkar har fullt upp med sina sysslor så han är verkligen inte sysslolös. Fast det är inte så stor variation....

Recension av Fönstret åt gården - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker, Kriminalare Top 50, Mysterium Top 50
Diskussioner om Fönstret åt gården  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fönstret åt gården (464 st)
Solidus (Anmäl)   30/12 2016
En enkel historia som är fantastiskt berättad av en mästare. Ett mästerverk!
martin eden (Anmäl)   29/12 2016
*HÖGER FRÅN 4:a TILL 5:a* När jag ser denna igen förvånas jag över att jag "endast" givit detta mästerverk en 4:a i betyg. En av Hitchcocks absolut bästa filmer och ett mästerverk i varje tum! Mycket fascinerande hur bifigurerna, grannarna som James Stewart iakttar får sådant liv och ramar in huvudintrigen fantastiskt! Ett mästerverk!!! 5.
Sarakin76 (Anmäl)   15/11 2016
Riktig bra. Kan bli en femmere neste gang.
Albion (Anmäl)   2/8 2016
10,5 år sedan senaste titten. Det var trivsamt att återkomma till denna mycket speciella film som är så speciell med sina egna små kännetecken. Jimmy Stewart först och främst men också Grace Kelly och Thelma Ritter är en fröjd att få göra bekantskap med här. Betyget blir en 4;a även denna gång.
Merwinna (Anmäl)   13/2 2016
Egentligen en ganska medioker historia, men jag gillar James Stewart så det är värt mycket bara att få se honom där i hans bästa ålder, och Grace Kelly spelar sig själv så det kan inte bli fel. (Gillar vanligen inte henne annars.) Det är lite kul också, för jag har känt några som spionerat på sina grannar och hittat på just sådana där fantasifulla historier.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fönstret åt gården