Betyg idag: 1 697 Besökare idag: 5 683

Originaltitel: Rear Window
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1954

Om Fönstret åt gården:

Fotografen L.B. Jeffries är tillfälligt rullstolsbunden på grund av ett brutet ben och roar sig med att spionera på sina grannar. Han blir mer och mer övertygad om att en av dem har mördat sin fru...

Titel: Disturbia
Regissör: Alfred Hitchcock
År: 1954
Genre: Kriminalare, Thriller, Mysterium
Slå nollan till polisen

James Stewart, Raymond Burr, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Sara Berner, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper, Havis Davenport, Irene Winston

John Michael Hayes

Kriminalare, Thriller, Mysterium

Fönstret mot gården

Recension Fönstret åt gården

- andy_redhawk sätter betyg 4 och skriver:
Mästaren Hitchcock gör det igen och igen... Han kan skapa riktiga rysare och får tittaren att sitta som på nålar. Fönstret mot gården handlar om Fotografen L.B. Jeffries som är rullstolsbunden och fördriver sin tid med att spionera på sina grannar hela dagarna långa. Alla grannarna i huset verkar har fullt upp med sina sysslor så han är verkligen inte sysslolös. Fast det är inte så stor variation....

Recension av Fönstret åt gården - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker, Mysterium Top 50
Diskussioner om Fönstret åt gården  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fönstret åt gården (468 st)
kakbakarn (Anmäl)   25/11 2018
Känns inte så spännande längre och jag stör mig mer lite på James Stewart, vilket jag inte gjort tidigare. Filmen har sjunkit lite i kvalitet för varje gång jag sett den. Men vacker att titta på, helt klart.
carre006 (Anmäl)   19/11 2018
en bwsvikelse
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/8 2018
Stilbildande klassiker som man ska ha sett!
Pi-R (Anmäl)   2/4 2018
Ouch! Det här är så sjukt bra, fortfarande. En film vars filmiska kvaliteer gör att den närmast går att se gång på gång på gång utan att den förlorar sin fräschör, och det kan sägas hur mycket som helst om kameraarbetet (men andra gör det så mycket bättre än mig). För egen del är jag minst lika förtjust i musikens betydelse, på flera plan. Manuset är måhända enkelt, men genialt just i all sin enkelhet, och framför allt Stewart och Ritter är fenomenala i sina roller. Utan tvekan en av Hitchcocks bästa (även om det finns nån eller ett par som jag håller ändå högre) och definitivt hans mest Hitchcock:iga.
Jompalompier (Anmäl)   9/7 2017
Väldigt bra!