För en handfull dollar

Originaltitel: Per un pugno di dollari
Regissör:Sergio Leone
Utgivningsår:1964

Om För en handfull dollar:

En anonym men dödlig man rider in i en mexikansk by som är plågad av en familjefejd mellan Baxters och Rojos. Istället för att fly, som de flesta andra skulle ha gjort, bestämmer sig mannen för att spela ut de två sidorna mot varandra och bli rik på kuppen.

Titel: Den gode, den onde, den fule
Originaltitel: Il buono, il brutto, il cattivo
År: 1966
Genre: Äventyr, Western
Den gode, den onde, den fule
Titel: Yojimbo - livvakten
Originaltitel: Yôjinbô
Regissör: Akira Kurosawa
År: 1961
Genre: Drama, Komedi, Action, Kriminalare, Thriller
Yojimbo - livvakten
Titel: För några få dollar mer
Originaltitel: Per qualche dollaro in più
År: 1965
Genre: Action, Western
För några få dollar mer
Titel: Harmonica - En hämnare
Originaltitel: C'era una volta il west
År: 1968
Regissör: Takashi Miike
År: 2007
Genre: Action, Western
Sukiyaki Western Django

Clint Eastwood, Gian Maria Volontè, Marianne Koch, Joseph Egger, Wolfgang Lukschy, Sieghardt Rupp, Mario Brega, Carol Brown

Sergio Leone, Víctor Andrés Catena, Jaime Comas Gil

Drama, Action, Western

A Fistful of Dollars

Italien, Spanien, Västtyskland

Recension För en handfull dollar

- BeforeYouDie sätter betyg 4 och skriver:
Sergio Leone har gjort ett fantastiskt jobb med att adoptera det här manuset och det passar perfekt in i den westernmiljö han har valt att placera den i. Dock tycker jag att Leone har gjort Baxter sidan lite för god, så att man blir ledsen när de mister mannar, något som inte kändes i Yojimbo. I övrigt tycker jag att den här filmen är snyggare, valen karaktärerna gör genom filmen känns mer befogade...

Recension av För en handfull dollar - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Fyris Rides Again, Spaghetti-western, Western Top 50
Diskussioner om För en handfull dollar  (0 diskussioner)
Kommentarer om För en handfull dollar (346 st)
dudson (Anmäl)   13/12 2018
Ännu en given Clint western med nerv o känsla. Denna står sig grymt bra i konkurans med övriga Leone/Eastwood rullarna. Smart story och given bland höjdarna i denna genre.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Klassiker
widez (Anmäl)   6/2 2017
Klassiker som håller än. Polerar upp den story som hittas i filmen Yojimbo.
RustyFilm (Anmäl)   12/1 2017
För tio år sen köpte jag Leones Spaghetti western trilogi. Just den här (den första) är utgiven på en sunkig Atlantic DVD (de två andra på mycket väl renoverade utgåvor från MGM. För en handfull dollar fanns även den på sammatyp av MGM utgåva men den var utspärrad från svenska marknaden, jag minns ilskan för detta). Har nu i alla fall kollat den gamla sunkiga DVD utgåvan igen. Sällan jag sänker betyg när jag kollar om men här måste jag göra det. Lite konstigt för en western brukar ju stå sig över tid. Ogillandet är att jag nu tycker manuset är helkass (märkligt att jag svalde det förra gången historian är ju på dagisnivå). Regi och skådespeleri är dock hyfsat.
Don Jonas (Anmäl)   25/12 2016
Skulle fått högre betyg utan dubbning
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till För en handfull dollar