För några få dollar mer

Originaltitel: Per qualche dollaro in più
Regissör:Sergio Leone
Utgivningsår:1965

Om För några få dollar mer:

Två prisjägare som är ute efter samma man, Indio, går inledningsvis sina egna vägar innan de beslutar sig för att gå samman för att spåra upp banditen, deras skilda motiv till trots.

Titel: Den gode, den onde, den fule
Originaltitel: Il buono, il brutto, il cattivo
År: 1966
Genre: Äventyr, Western
Den gode, den onde, den fule
Titel: För en handfull dollar
Originaltitel: Per un pugno di dollari
År: 1964
Genre: Drama, Action, Western
För en handfull dollar
Titel: Harmonica - En hämnare
Originaltitel: C'era una volta il west
År: 1968
Originaltitel: La Resa Dei Conti
Regissör: Sergio Sollima
År: 1966
Genre: Western
En blodig kniv - ett dödande skott

Clint Eastwood, Lee Van Cleef, Gian Maria Volontè, Klaus Kinski, Aldo Sambrell, Luigi Pistilli, Joseph Egger, Rosemary Dexter, Roberto Camardiel, Mario Brega, Mara Krupp, Panos Papadopulos, Benito Stafanelli

Sergio Leone, Luciano Vincenzoni, Fulvio Morsella, Sergio Donati, Fernando Di Leo

Action, Western

For a Few Dollars More

Italien, Spanien, Västtyskland

Recension För några få dollar mer

- von_fantasy sätter betyg 4 och skriver:
Sergio Leones andra film i Dollartrilogin. Clint Eastwood är tillbaks, precis som Gian Maria Volonté. Upplagt för succé, eller? Handlingen kretsar kring tre personer: I första hand Douglas Mortimer (Lee Van Cleef) som är en vanlig prisjägare som en dag får syn på en efterlysning på ett, för honom, välkänt ansikte. Mannen utan namn (Clint Eastwood), i denna filmen kallad "Monco", får också syn på...

Recension av För några få dollar mer - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Fyris Rides Again, Spaghetti-western, Western Top 50
Diskussioner om För några få dollar mer  (0 diskussioner)
Kommentarer om För några få dollar mer (275 st)
dudson (Anmäl)   1/12 2018
Tvär grym Leone western som verkligen konkurrerar med guld klimpen The good the bad the uggly. Tycker denna dock har mera flyt i handlingen o kvalitee mässigt snäppet bättre än sist nämda film. Sen att boven Indios galna sadist garv, inget man glömmer i första taget%). Måste sätta en given 5emma ändock"
Pi-R (Anmäl)   2/6 2018
Blev förvånad över att jag tyckte den var lite sen ut ur startblocken... Men den tar sig, och framför allt sista knappa timmen briljerar. Musiken och Van Cleef är filmens främsta stjärnor för mig, men Clintan, Volenté och Kinski är ju också rätt fenomenala. Manuset är verkligen inte dåligt, men det är ändå det som gör att jag landar strax under högsta betyg; det är egentligen en rätt standardmässig story.
Willythekid (Anmäl)   2/1 2018
Blir inte bättre än så!
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Klassiker
Solidus (Anmäl)   28/5 2017
Sergio Leones fristående uppföljare krossar första filmen på alla nivåer. Manuset är bättre och det märks att Leone har den här gången lite mer budget att röra sig med. Jag kan inte få nog av närbilder av Clintans kyliga blick och den här gången får han sällskap av Lee van Cleef, vars närvaro är minst lika cool som herr Eastwood. Gian Maria Volontè spelar återigen skurk och han briljerar som den psykopatiske Indio. Scenen när Indio predikar inför sina män i kyrkan är bara en av filmens många fantastiska scener. Sergio Leone dog alldeles för tidigt, men han visade under sin levnadstid att han kunde exemplariskt pendla mellan humor, allvar och action. Det här en odödlig film och även den inte är på samma nivå som "Den gode, den onde och den fule", så är detta ett odiskutabelt mästerverk
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till För några få dollar mer