Förbannelsens hus

Originaltitel: The House of the Seven Gables
Regissör:Joe May
Utgivningsår:1940

Om Förbannelsens hus:

1828. Den bankrutta familjen Pyncheon slåss om släktgodset Seven Gables. För att få behålla godset så sätter Jaffrey dit sin bror Clifford för mord Hepzibah, Cliffords söta fästmö väntar tåldmodigt i 20 år på att han ska bli fri. Clifford och hans f.d. cellkamrat Matthew smider ränker.

George Sanders, Margaret Lindsay, Vincent Price, Dick Foran, Cecil Kellaway, Alan Napier, Nan Grey, Gilbert Emery, Miles Mander

Harold Greene, Lester Cole

Drama, Thriller

Diskussioner om Förbannelsens hus  (0 diskussioner)
Kommentarer om Förbannelsens hus (4 st)
goeran (Anmäl)   23/10 2016
Joe Mays film The House of the Seven Gables från 1940, efter Nathaniel Hawthornes roman med samma namn, berättar en sevärd gotiskt romantiskt historia om en byggnad som bär på en mörk historia. I huvudrollerna George Sanders och Vincent Price som båda gör bra ifrån sig.
Mistlake (Anmäl)   29/3 2013
Strålande, välgjort melodrama med drömrollista. Hög budget och vanvettigt vackert foto som bonus till den spännande och rörande historien.
Cumlin (Anmäl)   29/3 2007
bravo XP
Jake2 (Anmäl)   22/11 2006
Tungsint och dyster historia. Skickligt regisserad av Joe May Skådespelarna är alla lysande och fotot stämningsfullt. En liten pärla.