Förnuft och känsla

Originaltitel: Sense and Sensibility
Regissör:Ang Lee
Utgivningsår:1995

Om Förnuft och känsla:

När Mr. Dashwood dör ärver John, hans son från ett tidigare äktenskap, egendomen Norland Park. Mrs. Dashwood och hennes tre döttrar, Elinor, Marianne och Margret, får nöja sig med ett lågt underhåll. Johns snobbiga fru, Fanny, försitter ingen tid med att ta över Norland. Kvinnorna flyttar istället in hos Mrs. Dashwoods kusin.
Se filmen på Netflix

Originaltitel: Persuasion
Regissör: Adrian Shergold
År: 2007
Övertalning

Hugh Grant, Kate Winslet, Emma Thompson, Alan Rickman, Gemma Jones, Greg Wise, James Fleet, Tom Wilkinson, Harriet Walter, Elizabeth Spriggs, Ian Brimble, Imogen Stubbs, Emilie François, Hugh Laurie

Emma Thompson

Drama, Romantik

USA, Storbritannien
Med i listor: Guldbjörnar i Berlin, Jane Austen
Kommentarer om Förnuft och känsla (245 st)
Rai (Anmäl)   23/1 2018
Nej! Inte min typ av film!!
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Barneyk (Anmäl)   21/12 2015
Oj vilken överraskning! Att jag skulle ömsom skratta, ömsom gråta och ömsom skrattgråta så mycket åt det här trodde jag aldrig. Ang Lee har en fingertoppskänsla som tilltalar mig och han lyckas få mig så engagerad i det här trots att det är så avlägset. Femman är banne mig inte långt borta och jag sitter och väger fram och tillbaka. Hjärnan protesterar en del men vad fan, jag låter hjärtat bestämma.
tota (Anmäl)   17/10 2015
Manuset och dialogen är fantastiska. Fotot är också superb. Jag tror det här är den bästa filmatiseringen någonsinn av alla Jane Austens verk.
Krille80 (Anmäl)   8/11 2014
Oscarbelönat manus efter förlaga till Emma Thompson och regisserat av Ang Lee. Denna filmen försöker inte vara något annat än romantik med mycket charm och härlig komedi i sin berättelse. Det är dock ett så fantastiskt hantverk att man inte förstår varför Ang lee gav sig på Hulken. Ang Lee ska göra filmer med starka känslor och fantastiskt foto.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Förnuft och känsla