Betyg idag: 1 237 Besökare idag: 6 567

Originaltitel: Forrest Gump
Regissör:Robert Zemeckis
Utgivningsår:1994

Om Forrest Gump:

Forrest Gumps liv skildras under tre våldsamma decennier. Från att ha ansetts vara efterbliven blir han toppidrottsman, krigshjälte i Vietnam och framgångsrik affärsman. Det enda Forrest egentligen vill är dock att hans livs kärlek Jenny ska ha det bra. Forrest förkroppsligar en tidsålder, en lössläppt oskuld i ett USA på väg att förlora sin oskuld. Hans hjärta vet vad hans begränsade IQ inte kan förstå. Baserad på romanen "Forrest Gump" av Winston Groom från 1986.

Titel: Benjamin Buttons otroliga liv
Regissör: Barry Levinson
År: 1988
Genre: Drama, Roadmovie
Rain Man
Titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Originaltitel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Regissör: Felix Herngren
År: 2013
Genre: Drama, Komedi, Äventyr
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Titel: My Name Is Khan
Originaltitel: My Name Is Khan
Regissör: Karan Johar
År: 2010
Genre: Drama, Romantik
My Name Is Khan

Tom Hanks, Robin Wright, Gary Sinise, Mykelti Williamson, Sally Field, Michael Conner Humphreys, Hanna Hall, Haley Joel Osment, Siobhan Fallon, Harold G Herthum, Marlena Smalls, Aaron Izbicki, Michael Burgess, Steven Griffith, Sam Anderson, Margo Moorer

Eric Roth

Drama, Komedi, Romantik

Recension Forrest Gump

- anonym skriver:
Den starkaste fyran någonsin. En vacker dag ändrar jag nog mitt beslut och ger den en femma. Men just nu blir det en fyra för jag tycker den är lite överskattad. Robert Zemeckis "Forrest Gump" handlar om Forrest Gump som sitter på en parkbänk och väntar på bussen och berättar och skildrar hans liv; han har provat på det mesta, han har sprungit i tre år, han har varit fotbollsstjärna och pingisstjärna,...

Recension av Forrest Gump - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Komisk mix, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars, Romantik Top 50, Startpaket 1
Diskussioner om Forrest Gump  (0 diskussioner)
Kommentarer om Forrest Gump (1111 st)
RustyFilm (Anmäl)   21:42 5/12
En rolig och värmande historia, kanske även provocerande. Men man får precis som Forrest själv gör bara hänga med för här händer det massor. Det ena otroligare än det andra man blir helt gripen och förstummad. Händelserna är helt oförutsägbara och det i hela 136 minuter. En makalös film. Bra,Bra
erosagape (Anmäl)   21:51 3/11
Läckert gjord och störtbra musik. Tur att jag rekommenderades, nästan tvingades, att se den.
Stygga-Vargen (Anmäl)   14:25 22/10
Klassiker och mästerverk! Tom Hanks gör en av sina bästa roller i en av 90-talets bästa filmer! Filmen är både gripande, rolig och spännande!
MaxMackan (Anmäl)   21:11 16/9
Alltså det är lite fel att inte tycka om den här filmen. Den är fin och välgjord, men...jag tycker inte riktigt om den här filmen. Jag gillar manuset mer än filmen. Hur man fått ihop alltihopa. Men någonting får det att vrida sig i magen av någon typ av obehag när jag tittar på den. Svag trea.
mammene (Anmäl)   07:05 3/9
En helt otrolig historia, en saga som man nog kan se flera gånger i sitt liv och kanske behöver. Den har lyckats med det som man kanske retar sig på i andra fall, att visa att det goda kan bevaras och spridas trots motgångar, varför ser jag då det som en saga, lite motsägelsefullt? Tom Hanks är bara gjord för den här rollen, han är så underbart troskyldig. Här får man allt, kärlek, vänskap, sorg, humor och en tidsdokumentation, i en alldeles jämn balans.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Forrest Gump