Forrest Gump

Originaltitel: Forrest Gump
Regissör:Robert Zemeckis
Utgivningsår:1994

Om Forrest Gump:

Forrest Gumps liv skildras under tre våldsamma decennier. Från att ha ansetts vara efterbliven blir han toppidrottsman, krigshjälte i Vietnam och framgångsrik affärsman. Det enda Forrest egentligen vill är dock att hans livs kärlek Jenny ska ha det bra. Forrest förkroppsligar en tidsålder, en lössläppt oskuld i ett USA på väg att förlora sin oskuld. Hans hjärta vet vad hans begränsade IQ inte kan förstå. Baserad på romanen "Forrest Gump" av Winston Groom från 1986.

Titel: Benjamin Buttons otroliga liv
Regissör: Barry Levinson
År: 1988
Genre: Drama, Roadmovie
Rain Man
Titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Originaltitel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Regissör: Felix Herngren
År: 2013
Genre: Drama, Komedi, Äventyr
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Titel: My Name Is Khan
Originaltitel: My Name Is Khan
Regissör: Karan Johar
År: 2010
Genre: Drama, Romantik
My Name Is Khan

Tom Hanks, Robin Wright, Gary Sinise, Mykelti Williamson, Sally Field, Michael Conner Humphreys, Hanna Hall, Haley Joel Osment, Siobhan Fallon, Harold G Herthum, Marlena Smalls, Aaron Izbicki, Michael Burgess, Steven Griffith, Sam Anderson, Margo Moorer

Eric Roth

Drama, Komedi, Romantik

Recension Forrest Gump

- stjert_89 sätter betyg 3 och skriver:
Forrest Gump är en film om en pojke/man med mycket begränsad intelligens. Trots detta lyckas han med både det ena och det andra i denna film. Till exempel hinner han med att bli en mycket framgångsrik marinsoldat och en framstående affärsman. Hela filmens handling är som en enda lång berättelse av huvudpersonen Forrest Gump. Han sitter på en parkbänk, väntandes på en buss, och berättar sin livshistoria...

Recension av Forrest Gump - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Komisk mix, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars, Romantik Top 50, Startpaket 1
Diskussioner om Forrest Gump  (0 diskussioner)
Kommentarer om Forrest Gump (1109 st)
MaxMackan (Anmäl)   21:11 16/9
Alltså det är lite fel att inte tycka om den här filmen. Den är fin och välgjord, men...jag tycker inte riktigt om den här filmen. Jag gillar manuset mer än filmen. Hur man fått ihop alltihopa. Men någonting får det att vrida sig i magen av någon typ av obehag när jag tittar på den. Svag trea.
mammene (Anmäl)   07:05 3/9
En helt otrolig historia, en saga som man nog kan se flera gånger i sitt liv och kanske behöver. Den har lyckats med det som man kanske retar sig på i andra fall, att visa att det goda kan bevaras och spridas trots motgångar, varför ser jag då det som en saga, lite motsägelsefullt? Tom Hanks är bara gjord för den här rollen, han är så underbart troskyldig. Här får man allt, kärlek, vänskap, sorg, humor och en tidsdokumentation, i en alldeles jämn balans.
Sture Stenhög (Anmäl)   00:39 31/8
Rent logiskt borde jag kanske inte gilla det här så mycket som jag gör. Forrest Gump är inte direkt den sorts karaktär som jag vanligtvis gillar att se på film, och det konformistiska budskapet landar inte helt rätt hos mig heller. Det finns helt enkelt en hel del kritik som med fog kan riktas mot den här filmen, men den här gången väljer jag hellre att bara dras med i vad som är en riktigt härlig resa genom den amerikanska efterkrigshistorien. Att skildra den genom ögonen på en person som inte riktigt förstår vad han är med om är dessutom ett lyckat drag, och Hanks är onekligen helt perfekt i den rollen. Men han är inte direkt ensam, skådespelarna är alla väldigt bra, och mest av alla imponerar Gary Sinise i en strålande rollprestation. Sedan är det är förstås även ett imponerande filmhantverk, effekterna håller utan problem än idag, och man får verkligen känslan av att de har gått in för att varje detalj ska bli så bra som det bara är möjligt. Vi bjuds dessutom på högklassig musik under hela resans gång. Det är en film som tåls att ses flera gånger om
wasteoftime (Anmäl)   01:30 6/6
Alltså visst, inte är det sådär bra, som en del vill få det att verka som, men det är ju för den delen inte dåligt, heller. Filmen, sin längd till trots går ändå i ett makligt tempo och det känns aldrig direkt långtråkigt, mycket tack vare hoppen mellan händelser och tidsperioder. Sedan försöker den givetvis lite för mycket på sina ställen, men hursomhelst så ger den en rätt intressant vinkling på en del viktiga amerikanska händelser. En stabil tvåa.
joewkeh (Anmäl)   14:17 27/5
måste nog göra ett seriöst IQ-test
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Forrest Gump