Betyg idag: 1 041 Besökare idag: 6 532

Originaltitel: Forrest Gump
Regissör:Robert Zemeckis
Utgivningsår:1994

Om Forrest Gump:

Forrest Gumps liv skildras under tre våldsamma decennier. Från att ha ansetts vara efterbliven blir han toppidrottsman, krigshjälte i Vietnam och framgångsrik affärsman. Det enda Forrest egentligen vill är dock att hans livs kärlek Jenny ska ha det bra. Forrest förkroppsligar en tidsålder, en lössläppt oskuld i ett USA på väg att förlora sin oskuld. Hans hjärta vet vad hans begränsade IQ inte kan förstå. Baserad på romanen "Forrest Gump" av Winston Groom från 1986.

Titel: Benjamin Buttons otroliga liv
Regissör: Barry Levinson
År: 1988
Genre: Drama, Roadmovie
Rain Man
Titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Originaltitel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Regissör: Felix Herngren
År: 2013
Genre: Drama, Komedi, Äventyr
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Titel: My Name Is Khan
Originaltitel: My Name Is Khan
Regissör: Karan Johar
År: 2010
Genre: Drama, Romantik
My Name Is Khan

Tom Hanks, Robin Wright, Gary Sinise, Mykelti Williamson, Sally Field, Michael Conner Humphreys, Hanna Hall, Haley Joel Osment, Siobhan Fallon, Harold G Herthum, Marlena Smalls, Aaron Izbicki, Michael Burgess, Steven Griffith

Eric Roth

Drama, Komedi, Romantik

Recension Forrest Gump

- stjert_89 sätter betyg 3 och skriver:
Forrest Gump är en film om en pojke/man med mycket begränsad intelligens. Trots detta lyckas han med både det ena och det andra i denna film. Till exempel hinner han med att bli en mycket framgångsrik marinsoldat och en framstående affärsman. Hela filmens handling är som en enda lång berättelse av huvudpersonen Forrest Gump. Han sitter på en parkbänk, väntandes på en buss, och berättar sin livshistoria...

Recension av Forrest Gump - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Komisk mix, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars, Romantik Top 50, Startpaket 1
Diskussioner om Forrest Gump  (0 diskussioner)
Kommentarer om Forrest Gump (1106 st)
wasteoftime (Anmäl)   01:30 6/6
Alltså visst, inte är det sådär bra, som en del vill få det att verka som, men det är ju för den delen inte dåligt, heller. Filmen, sin längd till trots går ändå i ett makligt tempo och det känns aldrig direkt långtråkigt, mycket tack vare hoppen mellan händelser och tidsperioder. Sedan försöker den givetvis lite för mycket på sina ställen, men hursomhelst så ger den en rätt intressant vinkling på en del viktiga amerikanska händelser. En stabil tvåa.
joewkeh (Anmäl)   14:17 27/5
måste nog göra ett seriöst IQ-test
Donedon (Anmäl)   21:00 11/4
En mycket bra film
Storfan (Anmäl)   15:11 12/3
En av de sämsta filmerna någonsin. Förstår inte hajpen överhuvudtaget. Tom Hanks gör en massa äventyr och har en rolig dialekt. Otroligt dålig!!
Tatty (Anmäl)   28/12 2015
Tom Hanks är jätte bra i filmen. Han spelar rollen så bra och hela filmen är spännande med bra handling.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Forrest Gump
Se filmen
Entertainity AB © 2000-2016 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor