Betyg idag: 1 142 Besökare idag: 4 449

Originaltitel: Forrest Gump
Regissör:Robert Zemeckis
Utgivningsår:1994

Om Forrest Gump:

Forrest Gumps liv skildras under tre våldsamma decennier. Från att ha ansetts vara efterbliven blir han toppidrottsman, krigshjälte i Vietnam och framgångsrik affärsman. Det enda Forrest egentligen vill är dock att hans livs kärlek Jenny ska ha det bra. Forrest förkroppsligar en tidsålder, en lössläppt oskuld i ett USA på väg att förlora sin oskuld. Hans hjärta vet vad hans begränsade IQ inte kan förstå. Baserad på romanen "Forrest Gump" av Winston Groom från 1986.

Titel: Big Fish
Regissör: Barry Levinson
År: 1988
Genre: Drama, Roadmovie
Rain Man
Titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Originaltitel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Regissör: Felix Herngren
År: 2013
Genre: Komedi, Äventyr
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Titel: My Name Is Khan
Originaltitel: My Name Is Khan
Regissör: Karan Johar
År: 2010
Genre: Drama, Romantik
My Name Is Khan

Tom Hanks, Robin Wright, Gary Sinise, Mykelti Williamson, Sally Field, Michael Conner Humphreys, Hanna Hall, Haley Joel Osment, Siobhan Fallon, Harold G Herthum, Marlena Smalls, Aaron Izbicki, Michael Burgess, Steven Griffith, Sam Anderson, Margo Moorer

Eric Roth

Drama, Komedi, Romantik

Recension Forrest Gump

- Paths_of_Glory sätter betyg 5 och skriver:
Forrest Gump är en förståndshandikappad man som sedan sin barndom alltid varit en utstött och annorlunda människa. Men trots hans handikapp vacklar aldrig hans moral. Han lever i ett helt samhälle av ojämdställdhet,våld och fördomar men med sin oskuldfulhet kommer han att påverka en hel generation.Hans hjärta vet vad hans IQ aldrig kommer att förstå. När Forrest Gump kom ut på bio så var det...

Recension av Forrest Gump - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Komisk mix, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars, Populärt och billigt, Romantik Top 50, Startpaket 1
Diskussioner om Forrest Gump  (0 diskussioner)
Kommentarer om Forrest Gump (1115 st)
Pi-R (Anmäl)   18:04 1/12
Femman ligger inte långt borta, men faller dels på (en faktiskt förvånansvärt osmidig) serie produktpaceringar, och att filmen om stundom blir väl förtjust i att pricka av amerikansk 1900-tals-historia och förlorar lite fokus från personödena. Dock – Hanks är HELT fenomenal och briljerar även i den ofta svårbemästrade rollen som berättarröst. Wright och Senise är också lysande, och filmens hjärta bultar hårt, såväl i dramatiska som komiska partier. Även foto, ljud och soundtrack imponerar. På det hela taget en film som jag har svårt att acceptera att man inte gillar
päronanton (Anmäl)   18:29 12/9
Detta är ett sant mästerverk tycker jag! Älskar denna filmen!
Halofreak92swe (Anmäl)   18:55 4/2
Fortfarande en solklar 5 efter en omtitt 10 år senare! Så fin film!
Zingostar (Anmäl)   02:43 13/1
En av tidernas bästa filmer enligt mig. En riktigt bra story. Hanks skiner i huvudrollen. Även alla andra roller är i princip perfekt. Inte ett öga torrt igenom filmens andra hälft. Finns väl alltid saker man kan invända mot med filmens underliggande budskap om dåliga flickan och den religiösa hederliga pojken men det är egentligen irrelevant. Rekommenderar filmen.
C12 (Anmäl)   23:47 10/1
I drygt två timmar får man se ett pucko snubbla omkring i världshändelsernas utkanter. Mycket svag trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Forrest Gump