Forrest Gump

Originaltitel: Forrest Gump
Regissör:Robert Zemeckis
Utgivningsår:1994

Om Forrest Gump:

Forrest Gumps liv skildras under tre våldsamma decennier. Från att ha ansetts vara efterbliven blir han toppidrottsman, krigshjälte i Vietnam och framgångsrik affärsman. Det enda Forrest egentligen vill är dock att hans livs kärlek Jenny ska ha det bra. Forrest förkroppsligar en tidsålder, en lössläppt oskuld i ett USA på väg att förlora sin oskuld. Hans hjärta vet vad hans begränsade IQ inte kan förstå. Baserad på romanen "Forrest Gump" av Winston Groom från 1986.

Titel: Big Fish
Regissör: Barry Levinson
År: 1988
Genre: Drama, Roadmovie
Rain Man
Titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Originaltitel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Regissör: Felix Herngren
År: 2013
Genre: Komedi, Äventyr
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Titel: My Name Is Khan
Originaltitel: My Name Is Khan
Regissör: Karan Johar
År: 2010
Genre: Drama, Romantik
My Name Is Khan

Tom Hanks, Robin Wright, Gary Sinise, Mykelti Williamson, Sally Field, Michael Conner Humphreys, Hanna Hall, Haley Joel Osment, Siobhan Fallon, Harold G Herthum, Marlena Smalls, Aaron Izbicki, Michael Burgess, Steven Griffith, Sam Anderson, Margo Moorer

Eric Roth

Drama, Komedi, Romantik

Recension Forrest Gump

- anonym skriver:
Den starkaste fyran någonsin. En vacker dag ändrar jag nog mitt beslut och ger den en femma. Men just nu blir det en fyra för jag tycker den är lite överskattad. Robert Zemeckis "Forrest Gump" handlar om Forrest Gump som sitter på en parkbänk och väntar på bussen och berättar och skildrar hans liv; han har provat på det mesta, han har sprungit i tre år, han har varit fotbollsstjärna och pingisstjärna,...

Recension av Forrest Gump - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Komisk mix, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars, Populärt och billigt, Romantik Top 50, Startpaket 1
Diskussioner om Forrest Gump  (0 diskussioner)
Kommentarer om Forrest Gump (1114 st)
Halofreak92swe (Anmäl)   18:55 4/2
Fortfarande en solklar 5 efter en omtitt 10 år senare! Så fin film!
Zingostar (Anmäl)   02:43 13/1
En av tidernas bästa filmer enligt mig. En riktigt bra story. Hanks skiner i huvudrollen. Även alla andra roller är i princip perfekt. Inte ett öga torrt igenom filmens andra hälft. Finns väl alltid saker man kan invända mot med filmens underliggande budskap om dåliga flickan och den religiösa hederliga pojken men det är egentligen irrelevant. Rekommenderar filmen.
C12 (Anmäl)   23:47 10/1
I drygt två timmar får man se ett pucko snubbla omkring i världshändelsernas utkanter. Mycket svag trea.
yrkeschaufföre (Anmäl)   31/12 2017
Oj, det verkar vara nästan 10 år sen jag såg den sist, det är ju klantigt att inte se riktigt bra film oftare. Den håller verkligen fortfarande och jag som bara tänkt slötitta satt framför tv'n igenom hela filmen.
RustyFilm (Anmäl)   11/11 2017
Såg nyss om den här, det var 15 år sen sist (nu på blu-ray). Lika fantastisk nu som då, en rolig och värmande historia, kanske även provocerande. Men man får precis som Forrest själv gör bara hänga med för här händer det massor. Det ena otroligare än det andra man blir helt gripen och förstummad. Händelserna är helt oförutsägbara och det i hela 136 minuter. En makalös film. Bra,Bra. Det här måste väl vara 1990-talets bästa film, tror det
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Forrest Gump