Försök att minnas

Originaltitel: Se souvenir des belles choses
Regissör:Zabou
Utgivningsår:2002

Om Försök att minnas:

Trettioåriga Claire har träffats av blixten och lider av minnesförlust efter händelsen. På en klinik för människor med olika grader av minnesförlust träffar hon Philippe, en man som ”glömt” den bilolycka som dödade hans familj. En intensiv passion uppstår mellan de två och Philippe återfinner en smak för livet och kärleken. Samtidigt sjunker Claire mer och mer in i sin egen värld.

Titel: Still Alice
Originaltitel: I dödens väntrum
Regissör: Hasse Ekman
År: 1946
I dödens väntrum
Titel: Det är en dag imorgon också
Originaltitel: Det är en dag imorgon också
Regissör: Johan Carlsson
År: 2009
Det är en dag imorgon också
Titel: The Horse Boy
Originaltitel: Alla vilda – en film om Birgitta Stenberg
Regissör: Lisa Belfrage, Marianne Gustavsson
År: 2012
Alla vilda – en film om Birgitta Stenberg

Dominique Pinon, Isabelle Carré, Bernard Campan, Anne Le Ny, Bernard Le Coq, Zabou Breitman

Zabou, Jean-Claude Deret

Drama, Romantik

De vackraste minnena, Beautiful Memories

Frankrike
Diskussioner om Försök att minnas  (0 diskussioner)
Kommentarer om Försök att minnas (14 st)
Biolm (Anmäl)   7/4 2013
vill se!!
robest (Anmäl)   3/3 2011
Sista halvan av filmen fyller i så otroligt mkt och man får märka hur sjuk Claire är. Lustig, komisk, sorglig och delvis obehaglig. Det är en stark trea.
Sture Stenhög (Anmäl)   17/9 2009
En riktigt bra historia och välutvecklade karaktärer. Man har också en tilltro till att den historia man vill berätta är tillräckligt bra och låter bli att överdramatisera det hela. Det uppskattas alltid. Det känns som att man är nära att skapa nåt riktigt bra, men att kunnandet saknas lite grann. Framför allt vad det gäller regin. Men en stark trea är det hursomhelst
mammene (Anmäl)   2/9 2008
En underbar film som byggdes upp efter hand. Intressanta karaktärer, allrahelst Claire och Philippe. Något magiskt skedde mellan dem. Claires sjukdom skildrades så att man kunde känna hennes frustration och ångest, men också hennes glädje. En film som berörde.
Ingriddim (Anmäl)   13/3 2007
Underbar, sorlig, fantastisk film! Sorlig så det beslår, men Zabou lyckas ändå med att väga upp det med ljusglimtar så att det inte blir för tungt. Filmmagi när det är som bäst.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Försök att minnas