Förspillda dagar

Originaltitel: The Lost Weekend
Regissör:Billy Wilder
Utgivningsår:1945

Om Förspillda dagar:

En alkoholist har lovat sin bror och sin flickvän att han ska sluta dricka, men han klarar det inte, och samtidigt som abstinensen river honom i småbitar försöker han desperat få tag på sprit, men allt är stängt på grund av att det är helgdag...

Titel: Flight
Originaltitel: Flight
Regissör: Robert Zemeckis
År: 2012
Flight
Titel: Jag gråter i morgon
Originaltitel: I'll Cry Tomorrow
Regissör: Daniel Mann
Regissör: Elia Kazan
År: 1954
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Storstadshamn

Ray Milland, Jane Wyman, Phillip Terry, Howard Da Silva, Doris Dowling, Frank Faylen, Mary Young (I), Anita Sharp-Bolster, Lillian Fontaine, Frank Orth, Lewis L Russell

Charles Brackett, Billy Wilder

Drama

Med i listor: 40-tal Top 50, Döda män klär inte i rutigt, Guldpalmer, Oscars
Diskussioner om Förspillda dagar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Förspillda dagar (55 st)
Ful_fisk (Anmäl)   18/7 2016
Stark och grym film på de flesta plan. Wilder fortsätter hålla hög, hög klass. Lysande.
Barneyk (Anmäl)   26/3 2015
Det finns för många saker med filmen som skär sig för att den ska nå upp till mer än en trea. Bitvis fantastisk beroende-skildring och att Don själv är tröttsam är en del av saken men även karaktärer runt omkring är svåra att förstå sig på. Flörten på baren är oförståelig och Ray Milland är inte den hunk han bitvis framställs som för att ta några exempel. Slutet känns väl enkelt och sopar undan dom realistiska problem som byggts upp i filmen kring alkoholism. Sen har jag svårt att känna mig jätteengagerad och tycker inte det är så givande att följa osympatiska karaktärer även om det kan vara intressant. Ändå en stabilt stark trea.
Krille80 (Anmäl)   5/1 2015
Även om jag hade hört massor av gott om denna film och att den dessutom var regisserad av den fantastiske regissören Billy Wilder så var jag ändå lite orolig. Oro som var helt i onödan. Detta är en fantastisk film på så många sätt. Filmens ämne, karaktärerna och deras agerande, skådespelarna som briljerar(speciellt Ray Milland) och ett regiarbete fullt av kompetens var bara några saker som stod ut för mig i denna films briljans. 5-
DOKAN (Anmäl)   30/10 2014
Visst, jag är kanske lite generös i överkant som ger filmen en femma, för stundtals känns det hela lite väl konstruerat och slutet lite snabbt ihopvispat. Men det är trots allt en av de bästa missbrukarskildringar som gjorts och en varm och medmänsklig film. Fantastiskt oscarsnominerat foto och musik. Och utöver detta drog filmen faktiskt in hela fyra oscars - bästa film, regi, manus och huvudroll (Ray Milland).
Punkliv (Anmäl)   29/10 2014
Väldigt, väldigt bra och ångestfyllt skildrande av en alkoholist. Stundtals mästerlig. Tyvärr drar musiken, som borde vara med i en gammal sci-fi- rulle i stället, ned den lite. Det stör mycket. Men väldigt bra ändå.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Förspillda dagar