Förstenad av skräck

Originaltitel: The Gorgon
Regissör:Terence Fisher
Utgivningsår:1964

Om Förstenad av skräck:

En underlig mordvåg drar fram genom byn Vandorf. Alla offer har en sak gemensamt, de har blivit förvandlade till sten. Professor Jules Heitz och hans båda söner blir involverade i att lösa mordmyseriet men ska de lyckas innan även de faller offer för mördaren.

Christopher Lee, Peter Cushing, Richard Pasco, Barbara Shelley, Michael Goodliffe, Patrick Troughton

John Gilling, J Llewellyn Devine

Skräck, Fantasy, Mysterium

Storbritannien,
Med i listor: Hammer
Diskussioner om Förstenad av skräck  (0 diskussioner)
Kommentarer om Förstenad av skräck (11 st)
niebaotan (Anmäl)   2/12 2015
Bra skadespelare men filmen i sig kanns ovanligt trott och handelselos. Varken Lee eller Cushing kan radda den.
100tonvalspäck (Anmäl)   9/8 2013
Lee och Cushing ger extremt hög mysfaktor men utöver det är filmen alltför seg och slutet abrupt.
mthrfckr (Anmäl)   23/7 2011
Rörigt med många karaktärer. En av hammers lite mjukare filmer.
Grillo (Anmäl)   16/5 2011
Den vanliga sköna Hammerkänslan och faktiskt då och då läskigare än de flesta andra sådana. Förstås också samma sega Hammerkänsla här och där då det är helt för mkt prat och lite verkstad. Gillar också hur Hammer alltid lyckas avsluta filmen på två minuter...
Kurganen (Anmäl)   18/9 2010
den största behållningen med hammer horror är egentligen miljöerna och den sektliknande inställningen att filmernas innehåll är av enorm betydelse och överskrider gränsen mellan människans vetande och det ockulta och/eller svårförklarliga. ofta lyckas det mycket bra (se bara deras dracula-filmer eller devil rides out etc) men ibland blir resultatet inte mer än godkänt och det kan vara gott nog. cushing och lee är underbara att se i vanlig ordning men handlingen och utförandet är inte på topp. emellertid är detta ännu en njutbar skräckfilm från hammers sida. inte deras bästa men inte heller deras sämsta.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Förstenad av skräck