Försvunnen

Originaltitel: Missing
Regissör:Costa-Gavras
Utgivningsår:1982

Om Försvunnen:

I ett sydamerikanskt land försvinner den amerikanske journalisten Charles Horman. Hans far försöker förgäves få besked från Washington om vad som hänt. Till slut åker han dit för att undersöka saken på egen hand.

Titel: En man kom tillbaka
Regissör: Francesco Rosi
År: 1972
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium
Fallet Mattei

Sissy Spacek, Jack Lemmon, Melanie Mayron, John Shea, Charles Cioffi, David Clennon, Richard Venture, Jerry Hardin, Richard Bradford

Costa-Gavras, Donald Stewart

Drama, Thriller

Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om Försvunnen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Försvunnen (57 st)
labi (Anmäl)   27/8 2017
Mjae... Tycker Costa-Gavras blandar och ger. Den här filmen var säkert aktuell när den kom, men nu känns den mest seg. Jack Lemmon är som vanligt lysande, men filmen känns fantasilös, kanske beroende på att den bygger på verkliga händelser. Vangelis soundtrack känns malplacerat och daterat. En kul detalj i filmens sista tredjedel: Alan Penrith som har en liiiiten biroll som mr Cross kan stå för filmhistoriens sämsta skådespelarinsats, och då är han med i typ en halv minut. Att han dessutom är med i samma scen som mästerlige Lemmon förstärker hans uselhet ytterligare. Måste vara en statist som i panik har slängts in i sista sekund...
saggesaliv (Anmäl)   10/9 2016
Costa-Gavras har lyckats skapa en lysande, spännande och gripande politisk thriller. Detta är ett väldigt fint dokument över just den Chilenska militärkuppen, där man inte överdrivet statuerar USAs inblandning utan endast antyder den i spelformat. Sissy Spacek gör en känslofylld och eminent porträttering utav Charles fru, en av de absolut bästa rollprestationer jag sett henne göra. Likaså Jack Lemmon porträtterar Charles far på ett mycket bra och känslosamt sätt. Detta är en otroligt välgjord film med grymt bra manus. Vangelis har gjort ett sjukt snyggt soundtrack i elektronisk tappning och det passar filmen utmärkt! En film som griper tag och sätter spår, imponerande. Betyg: 72/100
todape (Anmäl)   10/4 2015
Inte film som inte åldrats väl. 4/10
Krille80 (Anmäl)   5/1 2015
Jag hade hört positiva saker om denna film före jag satte mig för att se den men för mig var det egentligen inte innan Jack Lemmon kliver in handlingen som jag börjar hålla med. Lemmon gör en fantastisk insats och lyckas få mig att känna vad hans karaktär känner i varje ögonblick. När jag nu skriver om Jack Lemmon så inser jag att det är han som är filmen och det som gör filmen sevärd för mig. Ta bort hans karaktär och hans prestation så faller betyget för filmen som helhet. 4-
Ful_fisk (Anmäl)   12/5 2014
Jag gillar verkligen politiska thrillers, gärna om USAs alltför lite diskuterade stöd av vidriga stadskupper. Denna film handlar om hur en man försvinner i Chile när Pinochet tar makten. Vi följer hans fru (Sissy Spacek) och far (Jack Lemmon) i en till synes hopplös jakt om att finna honom. Realistiskt och starkt, en på i stort sett alla sätt lysande film! Det enda problemet är kanske att den enbart ger en amerikansk inblick i situationen. Man vill gärna se mer av chilienarna och inte bara tycka synd om de ytterst få amerikaner som drabbades. Baserad på verkliga händelser. Mycket sevärd!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Försvunnen