Forty Shades of Blue

Originaltitel: Forty Shades of Blue
Regissör:Ira Sachs
Utgivningsår:2005

Om Forty Shades of Blue:

Den rika musikproducenten Alan James lever ihop med den vackra ryskan Laura som är 30 år yngre. Tillsammans har de en 3-årig son. De lever ett lyxigt liv i Memphis, Tennessee, men Laura verkar ändå inte vara helt tillfredställd med sitt liv. Plötsligt dyker Alans son Michael upp för första gången på många år.

Dina Korzun, Darren E Burrows, Rip Torn, Stuart Greer, Jerry Chipman, Andrew Henderson, Emily McKenna, Jenny O'Hara, Red West

Michael Rohatyn, Ira Sachs

Drama, Romantik

Med i listor: Stockholm XVI American Independents, Sundance Grand Jury Prize
Diskussioner om Forty Shades of Blue  (0 diskussioner)
Kommentarer om Forty Shades of Blue (4 st)
larox (Anmäl)   26/4 2013
spännande relationsdrama med många intressanta inslag, underfundig och överraskande på alla sätt.
Runlibr (Anmäl)   21/5 2012
Förstod mig inte på karaktärerna och vad som drev dem åt det ena eller andra hållet. Segt, dystert, trist. Storyn hade potential att göra en bra film. Synd...
oskardeful (Anmäl)   24/4 2007
Sämst. dåligt skådespel och alldeles för seg. nej nej nej
mutato (Anmäl)   14/1 2006
den var magnifik tycker jag, och vilka möjligheter den har med sig i och med att den kan fästa åskådarens ögon var den vill med blå färg, och det rör sig runt så man tittar överallt och vad upptäcker man- vilket rikt bildspråk med vilka många liknelser, ta bara en scen som slutar med att ungen läser en bok och säger nåt i stil med "i waaaant to go home" bryt till laura som simmar i bassängen första gången och här måste man tolka vattnet som livmodern (ala 3 women), men sedan återvänder hon till bassängen och då har saker hänt i filmen att liknelsen istället blir hennes simtur över atlanten och hem till europa. och det bästa är att det finns massivs med såna här, en annan är färgen röd som finns på alla servicegivande personer som t.ex. hotellbetjänten och lärarinnan, samt samspelet mellan färger ofta i människors kläder när de inte vet säkert vilken roll de ska anta. men det bästa av allt är det emotionella mysteriet, där vi som åskådare bara förstår det lite mer än michael men mycket mindre än båda laura och alan.