Foxy Brown - livsfarlig hämnare

Originaltitel: Foxy Brown
Regissör:Jack Hill
Utgivningsår:1974

Om Foxy Brown - livsfarlig hämnare:

Foxy Brown beslutar sig för att hämnas när gangstern Miss Katherine låter mörda hennes pojkvän.

Titel: Coffy
Regissör: Roy Ward Baker
År: 1970
Genre: Skräck
Vampyren - en erotisk mardröm

Pam Grier, Antonio Fargas, Peter Brown, Terry Carter, Katheryn Loder, Harry Holcombe, Sid Haig, Juanita Brown, Sally Ann Stroud, Bob Minor, Tony Giorgio, Fred Lerner, Judith Cassmore, H B Haggerty, Brenda Venus, Colleen Brennan

Jack Hill

Drama, Komedi, Action, Kriminalare, Thriller

Med i listor: Blaxploitation, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999
Diskussioner om Foxy Brown - livsfarlig hämnare  (0 diskussioner)
Kommentarer om Foxy Brown - livsfarlig hämnare (33 st)
gjoob (Anmäl)   19/2 2018
Jävlar vad ostigt! Och vissa dialoger skulle kunna varit tagna ur en högstadiepjäs. Ganska underhållande blaxploitation, m a o. Och Pam är en riktig puma!
dudson (Anmäl)   5/6 2016
Stört skön blaxie hämnd raffel av bästa märke! Alla dom rätta kryddstarka ingredienserna är där. 3+
jingoo (Anmäl)   6/3 2016
Efter en omtitt så höjer jag betyget ett snäpp till en trea. Helt ok hämndfilm, men inte alls lika bra som Coffy som kändes mer "äkta". Här har det blivit som att man gör en ny variant av Coffy med högre budget, mer bling-bling men mer slätstruket. Kathryn Loder är underhållande som galen bordellmamma.
Punkliv (Anmäl)   27/7 2014
Nästan lika bra som Coffy.
LTT86 (Anmäl)   6/7 2014
Det finns 2 anledningar som gör att den inte är bättre än Coffy. Den första anledningen är hämnden. I Coffy var hämnden personlig. Man kunde känna att hon törstade efter hämnd. Ingen rättvisa, ingen hjältedåd. Ingen har rätt, ingen har fel. Hon gör det bara för att hon känner för att göra det. Här känns det mer som om hon hämnas för rättvisa, som en hjälte reser på sig och kämpa för att skydda folket så att dom onda inte kan skada fler. Och det är inte därför som jag gillade Coffy. Här så får jag en känsla av att hon kämpar för att stoppa ondska från att skada människor. Okej, hon kanske inte "GÖR" allt jag sa, men jag får den känsla här som jag inte fick i Coffy. Och det är inte bra. Och den andra anledningen är att dom kör en kliché som jag hatar så himla mycket som jag kallar för "James Bond" klichén. Skurken hade chansen att döda henne men gjorde aldrig det, utan höll henne vid liv. Hon till och med sa att dom var tvungen att döda henne för annars skulle hon döda dom! Det är i alla fall skönt att höra att hon är medveten av att dom kör med den kliché. Så det är mina två anledningar till varför jag tycker att Coffy bättre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Foxy Brown - livsfarlig hämnare