Främlingen från skyn

Originaltitel: Främlingen från skyn
Regissör:Rolf Husberg
Utgivningsår:1956

Om Främlingen från skyn:

Ett flygplan störtar i närheten av ett stationssamhälle i Norrland. Några skadade tas om hand. Men en främling har också landat i skogen med fallskärm. Det är bara den unga flickan Lo, känd för sin vilda fantasi, som sett honom och ingen vill tro på henne.

Marianne Bengtsson, Alf Kjellin, Günther Hüttmann, Georg Funkquist, Arne Källerud, Sif Ruud, Lars Elldin, Gull Natorp, Meg Westergren, Gösta Prüzelius, David Stein, Herbert Curiel, Helge Hagerman

Rolf Husberg

Thriller

Sverige
Diskussioner om Främlingen från skyn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Främlingen från skyn (11 st)
Memmem (Anmäl)   19:55 12/6
Krimi med bra miljöskildringar! Handlingen utspelar sig mest i ett litet järnvägssamhälle i Dalarna på 1950-talet. Samhället på den tiden skildras utmärkt och detaljerat: tilltalsorden fröken, herrn, tant; landspoliserna fjärdingsman och landsfiskal; längre telefonsamtal måste beställas någon timme i förväg; man litar på folk, släpper in dem i sin bostad medan man utför ett ärende; handelsresande reser med tåg och inte bil med mera. Detta är filmens huvudsakliga behållning. Senare delen av filmen är en ren krimi med dess begränsningar. Utanför det lilla samhället störtar ett mindre flygplan och alla blir intresserade. Affärsägarinnan bjuder in sina väninnor på kaffe för att prata om händelsen, pojkarna cyklar ut till störtplatsen. Affärsägarinnans vackra och unga dotter Lo brukar hitta på historier för att förströ sig. Denna gång blir hon därför inte trodd, när hon iakttar något intressant. Utmärkt och närgånget fotograferat i svartvitt med en mycket bra scenografi, slutets mörka bilder är tagna bland tåg och fabriker. I stort sett ingen musik på grund av blockad. Inga metallarbetare som statister på grund av strejk. Betyg: 3+
yrkeschaufföre (Anmäl)   22/2 2016
Jag minns att jag gillade Lo så jag såg om den, nu måste jag framhålla slutet, det är inte ofta man ser långa scener på en station och ett industriområde - bara det gör filmen värd att se, den är dessutom spännande.
BlommigaBarbro (Anmäl)   4/10 2014
Mysig 50-tals deckare med Marianne Bengtsson & Sif Ruud som jag varmt kan rekommendera!
Harold (Anmäl)   2/10 2012
Cameron stal uppenbarligen upplösningsscenen till Terminator 2 från denna.
FabianBom (Anmäl)   6/10 2010
småspännande thriller/drama