Frankenstein och Helvetesmonstret

Originaltitel: Frankenstein and the Monster from Hell
Regissör:Terence Fisher
Utgivningsår:1974

Om Frankenstein och Helvetesmonstret:

Baron Frankenstein gömmer sig på ett mentalsjukhus där han tillsammans med en av patienterna fortsätter med sina experiment att återuppliva döda kroppar.

Titel: Ivanna
Regissör: Terence Fisher
År: 1969
Genre: Drama, Skräck, Science Fiction
Frankenstein död eller levande

Peter Cushing, Bernard Lee, Madeline Smith, Shane Briant, Norman Mitchell, David Prowse, John Stratton, Charles Lloyd Pack, Elsie Wagstaff, Philip Voss, Michael Ward, Christopher Cunningham

Anthony Hinds

Skräck

Storbritannien
Med i listor: Hammer
Diskussioner om Frankenstein och Helvetesmonstret  (0 diskussioner)
Kommentarer om Frankenstein och Helvetesmonstret (15 st)
DrJW (Anmäl)   14/11 2015
En riktig bra avslutning till Hammer´s Frankenstein serie. Monstret ser mer ut som en rakad gorilla, lol =P
ilBrutto (Anmäl)   22/6 2014
Förrutom ett gräsligt fult monster har denna bortglömda pärla många goda poänger. Snyggt och stämningsfullt
Ondskapt (Anmäl)   24/2 2014
Underskattad Hammer-pärla som i mina ögon är bättre än de tidigaste Frankenstein-rullarna. En väldigt sorglig och mörk stämning vilar över filmen, Cushings Frankenstein är inte lika tydligt elak här utan spelar mer subtilt och tillbakadraget ond när han återigen skrupelfritt kör igång med sina experiment. Ljuvlig att beskåda och bra fart i filmen gör det här till en given film man ser om man har smak.
92axha10 (Anmäl)   12/11 2013
Miljön är riktigt bra här, klaustrofobisk, läskig, äcklig. Allt ser bra ut tills man får se monstret, vad hände där?
martin eden (Anmäl)   25/5 2012
[rek. 2] Jag tycker att detta är en bra Frankenstein film. Hammer har ju helt i sin egen rätt etablerat vissa regler och förutsättningar som återkommer i varje del, precis som Universal gjorde med sina Frankenstein-filmer. Cushing är ypperlig och jag måste säga att jag uppskattar monstersminket. Tycker även att Fisher och Hinds lyckas nyansera varelsen. Mycket "gorigt" slut. Bra. 3.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Frankenstein och Helvetesmonstret