Frankenweenie

Originaltitel: Frankenweenie
Regissör:Tim Burton
Utgivningsår:2012

Om Frankenweenie:

Unga Victor gör ett vetenskapligt experiment med förhoppningen att återuppliva hans älskade hund Sparky, men experimentet resulterar i oavsiktliga och monstruösa konsekvenser.

Titel: Nightmare Before Christmas
Originaltitel: The Nightmare Before Christmas
Regissör: Henry Selick
År: 1993
Genre: Familjefilm, Fantasy
Nightmare Before Christmas
Titel: Corpse Bride
Originaltitel: Corpse Bride
Regissör: Tim Burton, Mike Johnson (I)
År: 2005
Regissör: Henry Selick
År: 2009
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Coraline och spegelns hemlighet

Charlie Tahan (röst), Martin Short (röst), Martin Landau (röst), Robert Capron (röst), Christopher Lee (röst), Winona Ryder (röst), Conchata Ferrell (röst), Catherine O'hara (röst), Tom Kenny (röst), Atticus Shaffer (röst), James Hiroyuki Liao (röst)

Tim Burton, John August

Komedi, Animerad, Skräck, Science Fiction

Recension Frankenweenie

- mazquara sätter betyg 3 och skriver:
En ung, lovande regissör gjorde 1984 en svartvit kortfilm om en pojke som återuppväcker sin döda hund. Filmen bedömdes vara alltför skrämmande för den unga publik den var avsedd för, och filmskaparen fick sparken från bolaget han arbetade på. Filmbolaget hette Disney och regissören Tim Burton. 28 år senare är Burton tillbaka där han började. Han är tillbaka hos Disney för att göra en ny, längre...

Recension av Frankenweenie - Läs hela!

Diskussioner om Frankenweenie  (0 diskussioner)
Kommentarer om Frankenweenie (87 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
DIProgan (Anmäl)   13/12 2015
Nej mest bara tråkig. Att göra den svartvit vart också helt utan charm.
siggelund (Anmäl)   17/4 2015
Oväntat fin och mysig. Men han är lite för besatt av goth för att nå hela vägen.
#54 (Anmäl)   18/1 2015
Första halvan är charmig.
Krille80 (Anmäl)   7/1 2015
Tim Burton har tagit sin kortfilm från 1984 och gett den långfilmsbehandlingen. Gillar man Tim Burton filmskapande så finns det mycket att avnjuta även i animerad form. Har man som tittare även husdjur så träffar denna film lite extra i hjärtat. Tyvärr urartar filmen, mot sista tredjedelen, i mer av en monsterfilm vilket tar bort lite av den värme som infunnits sig i filmens tidigare delar. Detta är dock både en sevärd och väldigt snygg film som förtjänar en titt. 4-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Frankenweenie