Frankenweenie

Originaltitel: Frankenweenie
Regissör:Tim Burton
Utgivningsår:1984

Om Frankenweenie:

Kortfilm om unge Victor Frankenstein och hans hund Sparky. Sparky blir överkörd av en bil och Victor försöker återuppliva honom.

Titel: Frankenweenie
Originaltitel: Your Studio and You
Regissör: Trey Parker
År: 1995
Your Studio and You

Shelley Duvall, Daniel Stern, Barret Oliver, Sofia Coppola, Joseph Maher, Paul Bartel

Leonard Ripps

Kortfilm, Komedi, Familjefilm, Science Fiction

Med i listor: Kortfilm Top 50
Diskussioner om Frankenweenie  (0 diskussioner)
Kommentarer om Frankenweenie (153 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Solidus (Anmäl)   26/1 2014
Husdjur som dör är något som de flesta av oss (om inte alla) kan relatera till. Jag förstår pojken känslor och jag tycker att Tim Burton gör en fantastisk nytolkning av ”Frankenstein” genom att anpassa den klassiska historien till en pojke som vill ha tillbaka sin hund. Den här kortfilmen lyckas skapa magi och tårarna är inte långt borta. Mycket bra. Mycket kärlek.
martin eden (Anmäl)   26/1 2014
[rek. 4] Även om jag personligen ofta har svårt att förhålla mig till "kortfilmsformatet" så måste jag säga att jag blir väldigt imponerad av denna! Burton har gjort en familjefilm enligt Universals klassiska skräckfilmstypologi. Det är mycket lyckat. Imponerande! 3+/4-
Rehn108 (Anmäl)   2/11 2013
Charmigt på sedvanligt Burton-vis, med fina referenser till Frankenstein titt som tätt. Det är bra, men som så ofta med Burtons filmer kommer jag ge denna 3,5 - ett betyg jag gett 4 av de 6 filmer jag sett från honom.
BarryHero (Anmäl)   3/7 2013
Filmen som fick Burton att fa sparken fran Disney for den var sa otack... Hur var den otack?? Gullig snarare. Foredrar nog anda den langre infor denna. Mer valgjord aven om denna fortfarande ar helt okej.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Frankenweenie