Frankie Mac

Originaltitel: 16 Years of Alcohol
Regissör:Richard Jobson
Utgivningsår:2002

Om Frankie Mac:

Socialrealism med tydliga Kubrick-anspelningar, dessutom sprängfylld med rocksteady och punk. Det är fult, sunkigt och snuskigt i Edinburghs mindre charmerande kvarter, där Frankie hänger runt medan hans far idkar umgänge med sin ende vän, flaskan. Gängvåld och allmänt svineri kantar Frankies vardag, tills han en dag försöker ta tag i sitt liv. Vilket såklart visar sig vara lättare sagt än gjort. Richard Jobson var en gång sångare i punkbandet Skids och i sin långfilmsdebut blandar han en verklighet tråkigare än toalettpapper, med de flyktfantasier en sådan existens ger upphov till.

Titel: Clockwork Orange
Originaltitel: Man to Man
Regissör: Régis Wargnier
År: 2005
Man to Man

Ewen Bremner, Laura Fraser, Susan Lynch, Kevin McKidd, Stuart Sinclair Blyth, Michael Moreland, Russell Anderson, Iain De Caestecker, Lewis Macleod, Lisa May Cooper, Allison McKenzie

Richard Jobson

Drama

Frankie Mac - Huliganen, Sixteen Years of Alcohol

Storbritannien
Med i listor: Stockholm XIV Competition
Diskussioner om Frankie Mac  (0 diskussioner)
Kommentarer om Frankie Mac (37 st)
larox (Anmäl)   27/10 2012
jag blev "trollbunden", stämningen byggdes upp successivt. Rå, naken, realistisk men även vacker film som skildrar en tidigt störd individ med våldshandlingar och missbruk som följd. Kampen för att få ett vanligt liv, en alldeles vanlig vardag är hård och nästan omöjlig att nå. Helt realistisk. Människorna, miljön och musiken - stämningsfullt och verklighetsnära!
Gröne_Orm (Anmäl)   10/8 2010
Nu har jag lärt mig att inte ta filmtips från random snubbe på krogen. Franke Mac känns som någons specialarbete i gymnasiet - som en spinoff på kvinnofängelset där regissören verkligen maxat varenda scen. Vi har in- och utzoomningar, 360åkningar, stillbildspartier, dubbelexponeringar, berättarröst, färgade strålkastare, närbilder, flashbacks, slow motion, ultrarapid, motljus, silhuetter och jag vet inte vad. Alltså sorry, idag har jag druckit djupt ur bägaren med kiss (Ghost Rider) och har svårt med överseendet.
tpb (Anmäl)   26/4 2010
Om man ser till betygsättningen här på ft så verkar det onekligen som om man antingen verkligen gillar eller verkligen ogillar den. Hyypostas skrev det bra här under.
Jompalompier (Anmäl)   21/3 2010
Mjae
Hypostas (Anmäl)   11/1 2010
Extremt pretentiös film, som försöker vara djup och poetisk samtidigt som den innehåller en ganska krystad homage till Clockwork orange, samt en del mer eller mindre subtila blinkningar till den filmen. Kevin McKidd från den utmärkta serien Rome är inte alls trovärdig i huvudrollen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Frankie Mac