Fredagen den 13:e del 3

Originaltitel: Friday The 13th Part 3
Regissör:Steve Miner
Utgivningsår:1982

Om Fredagen den 13:e del 3:

En grupp ungdomar är på väg till Crystal Lake för att roa sig vid den lilla sjön. Men också Jason är på väg dit och han gillar inte inkräktare. Hit kommer även ett motorcykelgäng som vill hämnas på några av ungdomarna.

Titel: Alla helgons blodiga natt 4
Originaltitel: Jason Goes To Hell: The Final Friday
Regissör: Adam Marcus
År: 1993
Fredagen den 13:e del 9

Dana Kimmell, Paul Kratka, Richard Brooker, Rachel Howard, Tracie Savage, Larry Zerner, Nick Savage, Jeffrey Rogers, Catherine Parks, David Katims, Gloria Charles, Kevin O'Brien, Steve Susskind, Cheri Maugans

Martin Kitrosser, Carol Watson

Skräck

Recension Fredagen den 13:e del 3

- anonym skriver:
Ett äkta exempel på en typisk Fredagen den 13:e-film. Det kan knappast bli mer perfekt. Läskigt, klasiskt och kultigt. Oj, oj, oj, vad ruggigt, trots att det är förutsägbart. Ännu en grupp med sexgalna ungdomar kretsar omkring Jason Voorhees domän; Camp Crystal Lake, vilket inte är populärt hos honom. De leker och skojar med varandra, men efter en hel del lustigheter med huset och försvunna ungdomar...

Recension av Fredagen den 13:e del 3 - Läs hela!

Med i listor: Slasher-filmer från 80-talet
Diskussioner om Fredagen den 13:e del 3  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fredagen den 13:e del 3 (162 st)
Zingostar (Anmäl)   24/10 2017
Ska du se en film i denna franchise så tycker jag personligen att du ska se denna. Den har nerv och är en härlig 80 talets tonårsskräckis. Den bästa filmen i denna filmserie. Första gången Jason blir Jason på riktigt förövrigt. Med mask och mordbegär.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Xtro (Anmäl)   20/7 2017
Fredagen den 13e är min favorit av de stora klassiska slasher-filmserierna. Det här är mitt favoritkapitel. Så det kan inte bli annat än en femma. Detta är ju filmen där han plockar på sig den klassiska hockeymasken för sjutton. Efter att ha ratat en kringliggande monstermask som är lika ful som han är. I kontrast till vad många andra säger så tycker jag det djärvare kameraarbetet, sporrat av impulsen att släppa filmen i 3D, ger den ett medryckande visuellt flyt. Den sista uppgörelsen mellan Jason och en av de mest karismatiska hjältinnorna i serien är ohyggligt rafflande med rysningsframkallande repliker som "you CAN'T be dead!".
myslas (Anmäl)   18/3 2017
Jag antar att allt det "logiska" materialet var uttömt över två filmer så nu springer Jason omkring och bara mördar folk på andra ställen utan någon anledning alls. Första timmen är helt meningslös och man väntar mest på att Jason ska slakta lite folk. Vi får åtminstone lite (ofrivillig?) humor med världens mesigaste motorcykelgäng. Jag gillar de grälla färgerna i fotot men 3D-effekterna är rätt irriterande. Svårt att ge något annat än bottenbetyg med ett så uselt manus.
Solidus (Anmäl)   15/1 2017
Kapitel 3 i sagan om Jason och här får han äntligen sin omtalade mask. En bra slasher som tillhör favoriterna i serien som levererar en del härliga mord samt en av de få filmer i serien som lyckas skapa sympati med en karaktär (jag tänker på den irriterande, men också tragiska karaktären Shelly). Tyvärr får vi en vedervärdig scenen med en man sitter och tömmer sin buk och vi får höra härligheten. Steve Miner, varför tror du att jag vill höra ljudet av bajs när jag tittar på film?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fredagen den 13:e del 3