Fredagen den 13:e del 7

Originaltitel: Friday the 13th Part VII: The New Blood
Regissör:John Carl Buechler
Utgivningsår:1988

Om Fredagen den 13:e del 7:

Vid Crystal Lake har allt varit lugnt och fridfullt sen Tommy Jarvis kedjade fast Jason vid sjöns botten. Nu några år senare, anländer en flicka vid namn Tina, hennes mamma och en psykiatiker till Crystal Lake för att reda ut saker och ting. När Tina var liten så gjorde hon att bryggan hennes pappa stod på rasade och pappan drunknade. Tina har nämligen övernaturliga krafter och kan få saker att röra sig genom att tänka på dem. Doktorn vet att det kan vara farligt om man inte kan kontrollera det, men han är bara ute efter att exploatera henne och i ett av hennes raseriutbrott går hon ut till bryggan och försöker få upp sin pappa, men en annan galning med hockeymask dyker upp istället. Jason är tillbaka, och Tina får nu kämpa mot Jason med sina övernaturliga förmågor.

Titel: Alla helgons blodiga natt 5
Originaltitel: Friday the 13th: The Final Chapter
Regissör: Joseph Zito
År: 1984
Fredagen den 13:e del 4

Lar Park-Lincoln, Susan Blu, Kane Hodder, Jennifer Banko, Staci Greason, Kevin Spirtas, Terry Kiser, Susan Jennifer Sullivan, Heidi Kozak, Elizabeth Kaitan, John Otrin, William Butler, Larry Cox, Jeff Bennett, Diana Barrows

Manuel Fidello, Daryl Haney

Thriller, Skräck

Recension Fredagen den 13:e del 7

- anonym skriver:
En lite annorlunda Fredagen den 13:e film som handlar om Tina som kan få saker att röra sig bara med hjälp av sin egen vilja. Hon och hennes mamma och hennes psykiatriker åker till Camp Crystal Lake för att psykiatrikern ska reda ut Tinas övernaturligheter som kan bli farliga i vissa lägen. Det bevisades när Tina en gång var arg och gjorde så att en brygga rasade som hennes pappa stod på. Pappan drunknade...

Recension av Fredagen den 13:e del 7 - Läs hela!

Med i listor: Slasher-filmer från 80-talet
Diskussioner om Fredagen den 13:e del 7  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fredagen den 13:e del 7 (135 st)
KyLLo (Anmäl)   11/7 2018
Den i nuläget den sista bra delen i filmserien. Här håller man fortfarande kvar vid det ursprungliga, samtidigt som man får lära känna sidor hos Jason. Även om huvudpersonen Tina besitter övernaturliga krafter så överutnyttjas det inte som i många andra filmer. Hon framställs inte heller som dryg, maktgalen eller någon övermänniska. Sticker ändå ut tillräckligt för att man inte ska blanda ihop den med någon annan i filmserien.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
F-M-J (Anmäl)   1/5 2017
Lite som ett blodigt slasheravsnitt av Sabrina Tonårshäxan. Bättre filmer ha skådats.
myslas (Anmäl)   24/3 2017
Jag kan inte bestämma mig för vad som är sämst, manuset eller skådespelarna. Efter en halvtimme började jag kolla om inte filmen var slut snart.
Solidus (Anmäl)   15/1 2017
Del 7 har blivit en ny favorit i filmserien och tidigare har jag gett den ett lågt betyg, vilket jag idag inte kan förstå. Regissören vågar att göra något nytt med Jason och slutresultatet är en underhållande slasher som bjuder på bästa tolkningen samt design av Jason. Finalen mellan Jason och Tina är riktigt bra genomförd och för en gångs skull hejar jag på huvudrollsinnehavaren i en Jason-film. Tyvärr är filmen sönderklippt och vi kommer aldrig få se den i dess härliga gore-helhet, men det fråntar inte att del 7 är en film som jag gärna återkommer till fler gånger.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fredagen den 13:e del 7