Free Solo

Originaltitel: Free Solo
Regissör:Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
Utgivningsår:2018

Om Free Solo:

Alex Honnold är en av världens vassaste klättrare, men det finns en sak som skiljer honom från mängden. Han klättrar free solo, alltså helt utan rep. Free Solo är ett intimt porträtt av klättervärldens mest omtalade person som bokstavligen balanserar mellan liv och död när han ska försöka förverkliga sin stora dröm - att klättra den 1 000 meter höga vertikala väggen El Capitan i Yosemite, Kalifornien.

Dokumentär

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu
Diskussioner om Free Solo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Free Solo (15 st)
DiMMU BoRGiR (Anmäl)   23:57 23/3
Otroligt viktigt att fokus läggs på Alex som person och karaktär. Att vara så rationell är nog en, av förvisso många, nyckel till att kunna utföra så extrema saker. Fantastisk skildring som skapar frågor och diskussionsunderlag.
Christofer (Anmäl)   14:53 22/3
Rent dramaturgiskt så saknar den en del av vad jag tyckte att Dawn Wall hade som gjorde inramningen så stark. Det är sjukt egentligen att jag sätter ett lägre betyg på den här dokumentären med tanke på det sinnessjuka i att soloklättra med livet som insats i varje steg rent bokstavligt. Kanske saknar jag mer bakgrund till Alex som person samt att slutet kändes väldigt tvärt och korthugget på något sätt. 4+
Smekk (Anmäl)   01:36 15/3
Intressand personskildring, och en bra dokumentär. Känns som den saknar något, i slutet speciellt. Men klart sevärd
mazquara (Anmäl)   15:10 3/3
Insåg efter en kvart att Alex ju är autistisk, vilket är en del av förklaringen till hans prestationer. Intressant personporträtt.
Jompalompier (Anmäl)   12:04 1/3
Imponerande bedrift både av Alex och av teamet som filmar hela äventyret. Vissa bilder undrar jag verkligen hur de kan ha fått till utan att störs honom för mycket. Otroligt vackert landskap som får mig att vilja åka till Yosemite (även om jag inte klättrar). Trots att jag inte är höjdrädd alls så börjar det pirra lite när han är på väg upp för El Cap. Värdig vinnare av sin Oscar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Free Solo
Se filmen