French Connection – Lagens våldsamma män

Originaltitel: The French Connection
Regissör:William Friedkin
Utgivningsår:1971

Om French Connection – Lagens våldsamma män:

Bygger på en verklig händelse om kriminalinspektörerna "Popeye" och Buddy Russo i New York. De jobbar med att avslöja en narkotikasmugglarliga och kommer The French Connection på spåren.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Sam Peckinpah
År: 1969
Genre: Action, Western
Det vilda gänget

Gene Hackman, Roy Scheider, Fernando Rey, Marcel Bozzuffi, Tony Lo Bianco, Frédéric de Pasquale, Bill Hickman, Ann Rebbot, Harold Gary, Arlene Farber, Eddie Egan, Sonny Grosso, André Ernotte, Benny Marino, Patrick McDermott, Alan Weeks

Ernest Tidyman

Action, Kriminalare, Thriller

Recension French Connection – Lagens våldsamma män

- Bobby Peru skriver:
The French Connection är den bästa polis-filmen som gjorts, i mitt tycke. Ingen film på samma tema matchar den. Den bygger på verkliga händelser som de riktiga snutarna Eddie Egan och Sonny Grosso var med om. De medverkar även i småroller i filmen. Egan spelas av Gene Hackman, som här heter Jimmy "Popeye" Doyle. Roy Scheider spelar Buddy "Cloudy" Russo, som är baserad på Grosso. Filmen skildrar...

Recension av French Connection – Lagens våldsamma män - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Oscars, Tenderhooligans biljaktsorgie
Diskussioner om French Connection – Lagens våldsamma män  (0 diskussioner)
Kommentarer om French Connection – Lagens våldsamma män (249 st)
YouAreNrIchi (Anmäl)   17:30 16/2
Den har inte åldrats särskilt väl, men är ganska underhållande.
Pi-R (Anmäl)   26/8 2018
balanserar verkligen på knivseggen mellan 3 och 4. Filmen är verkligen en stilbildare, på gott och på ont. Dess främsta styrka i hur väl den förmår fånga NYCs grådask, vilket utöver fotot också det minimalistiska soundtracket bidrar stark till. På skådespelarsidan är Hackman bra (om än allt annat än mångfacetterad) men jag tycker nog Fernando Rey överglänser honom i rollen som den slipade fransosen. Deras samspel i scenen med skuggningen i metron är riktigt underhållande. De klassiska scenerna med biljakten och finalen var väl med rätta omtalade på sin tid... men det har ju gjorts så mkt bättre senare. och detsamma måste sägas om filmen som helhet, vilket gör att det i slutändan landar på en blytung 3:a
krumelurdjur (Anmäl)   24/6 2018
I den grisigaste delen av staden New York City – The City lurar the French Connection – mannen som inte skyr några medel för att få sin sjuka vilja igenom här i livets gilla gång. Han kör bil – snabbt. Han åker tåg – snabbt. Han springer till fots – snabbt. Håll i eder. Helt klart en femma.
celec (Anmäl)   12/11 2017
Filmens tempo kan idag verka en aning lågt men jag tycker det gestaltar polisen arbete väl. De skitiga 60-tals miljöerna gör att filmen känns verklig. däremot är karaktärerna lite dåligt uppbyggda man känner egentligen inget för någon då man vet väldigt lite om dem.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till French Connection – Lagens våldsamma män