Frenzy

Originaltitel: Frenzy
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1972

Om Frenzy:

London terroriseras av en sexmördare som invånarna i staden döper till slipsmördaren. Richard Blaney blir polisens huvudmisstänkte då hans exfru mördas. Blaney blir tvungen att hitta mördaren för att kunna bevisa sin oskuld.

Titel: Bostonstryparen
Regissör: David Wickes
År: 1988
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Jack the Ripper

Jon Finch, Alec McCowen, Barry Foster, Anna Massey, Barbara Leigh-Hunt, Elsie Randolph, Jean Marsh, Billie Whitelaw, Bernard Cribbins, Michael Bates

Anthony Shaffer

Kriminalare, Thriller

Vanvett

Storbritannien

Recension Frenzy

- NeZa sätter betyg 4 och skriver:
Frenzy berättar historien om en slipsmördare som härjar i London i början av 1970-talet. Richard Blaney (Jon Finch) är en före detta pilot som försörjer sig som bartender på en av alla pubar i London. Han får en dag sparken från sitt jobb och väljer att besöka sin före detta fru Blenda (Barbara Leigh-Hunt) som sköter en äktenskapsförmedling. Blaney gör misstaget att besöka henne i ett upprört tillstånd...

Recension av Frenzy - Läs hela!

Diskussioner om Frenzy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Frenzy (132 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Dream (Anmäl)   15/10 2017
Nja sanningen är att Hitchcock tappade sin storhetstid efter "Marnie" - 1964. Sedan tog idéerna helt enkelt slut. Hans sista 4 filmer: En läcka i ridån, Topaz, Frenzy och Arvet är rena standard rullarna, idag hade de inte ens fått biosläpp utan dem hade hamnat direkt på Dvd / Blu-ray eller Netflix. Frenzy är precis som alla andra Brittiska deckare inget annorlunda överhuvudtaget.
Memmem (Anmäl)   15/10 2017
Utmärkt, engelsk Hitchcock-rysare! Alfred Hitchcocks näst sista film baseras på en deckare av Arthur La Bern, där en sex-strypare härjar i London. Hitchcock avslutade alltså sin lysande karriär där han började. Det är intressant med den typiska London-miljön: pubbar, trånga bakgator, slitna lägenheter och kontor, dubbeldäckade bussar och Scotland Yard. Typiska drag för den store regissören, som en närbild, som långsamt zoomas ut, förekommer flitigt i filmatiseringen. Det är roligt att åter se denne förebild för spännande filmer göra ett drama fotograferat i England. Skådespelarna spelar utmärkt, framför allt tycker jag om kommissarien och hans hustru, som påminner om paret Maigret i Simenons böcker. Hustruns intuition hjälper kommissarien samtidigt som hon lagar konstiga franska rätter. Passande musik. Fina bilder med rörlig kamera och åkningar som gör fotot extra levande. Man känner sig som en åskådare på plats. Betyg: 4+
Ima_Tree (Anmäl)   15/10 2017
Karaktärer och story känns lite out of date, eller hur man ska kalla det. Lite flamsigt, väldigt brittiskt. Men scenerna med kommisarien och hans fru är guld! Speciellt den med grisfötterna.
wasteoftime (Anmäl)   30/1 2017
Jag fann uppbyggnaden av den här filmen rätt tråkig, och amatörmässig, ärligt talat. Det är inget fel på prestationerna, men det är liksom uppenbart vad som kommer att hända, väldigt tidigt. Exakt hur vi ska komma till slutet, är ju givetvis inte glasklart, men att det skulle bli som det blev, kändes väldigt uppenbart, och även om det skulle kunna finnas andra kvalitéer än "spänningsaspekten" i en sådan här film finner jag det mest relativt ointressant. Saker och ting händer för fort, trots att filmen är rätt så lång, och ja, det finns aldrig någon riktig nerv i filmen för mig. Därmed inte sagt att det är dåligt, men bra, det tycker jag inte att det är. 0,1 på SH-skalan, mycket tack vare intressanta, om än outnyttjade karaktärer, samt att det är ett bra hantverk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Frenzy