Frida - med hjärtat i handen

Originaltitel: Frida - med hjertet i hånden
Regissör:Berit Nesheim
Utgivningsår:1991

Om Frida - med hjärtat i handen:

Handlar om 13-åriga Frida som upptäcker en bok av psykoanalytikern Erich Fromm. Med utgångspunkt från boken försöker hon förbättra sin familjs och sina vänners kärleksliv.

Titel: Dårfinkar & dönickar
Regissör: Åsa Sjöström, Mari Marten-Bias Wahlgren
År: 1999
Genre: Familjefilm
En liten julsaga

Helge Jordal, Jan Hårstad, Maria Kvalheim, Ellen Horn, Elsa Lystad, Anders Bratlie, Cathrine Bang

Torun Lian

Komedi, Romantik

Norge
Filmnummer: 12088
Diskussioner om Frida - med hjärtat i handen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Frida - med hjärtat i handen (18 st)
KyLLo (Anmäl)   7/2 2018
En ungdomsklassiker på tv. Brukade kolla på Frida med en kompis. Inget märkvärdigt egentligen, men lite lagom överdrivet och gulligt. Sedan blev det nog mer underhållande av att den var på norska. Kan tänka mig att det var en del andra som störde sig på att Frida pratade om Fromm hela tiden, men jag tyckte att det var charmigt. Och egentligen handlar det väl om att dyrka en idol och att det inte nödvändigtvis måste vara en popstjärna eller en sportkändis. Tv-versionen finns att se på tv.nrk.no för de som förstår norska.
not_me (Anmäl)   26/4 2010
Jag tvingades att se den här filen när jag gick i mellanstadiet. Jag kommer inte något från filmen alls förutom att jag led under var enda minut som filmen varade. 113 minuters sammanhängande ångestattack utan motstycke. Idag är jag 29 år gammal och hade förmodligen tyckt mycket bättre om filmen, men tack vare min lärarvikaries eminenta omdöme och smak har den här filmen för mig under snart 19 års tid symboliserat och varit synonym med den allvarligaste formen och nivån av psykologiskt lidande och förtryck. Så var gång frågar mig vilken film som är den sämsta jag någonsin har sett, intar jag i genom ett okontrollerbart och intensivt ryck givaktställning och skriker på en militärisk manér, så väl hög som tydligt: Frida med hjärtat i hånden!!! (titeln på norska. Frågan är bara hur jag ska betygsätta en så pass traumatisk upplevelse som den här?
white_rabbit (Anmäl)   10/11 2009
älskade denna i mina ungdomsår.
AirikrStrife (Anmäl)   17/6 2008
Jag hatar verkligen filmer om tonåringar i kärleks kriser.
Alitzée (Anmäl)   26/11 2007
Såg den när jag var yngre och älskade den. Nu såg jag den igen och var inte lika förtjust. Men fortfarande småmysig och absolut värd en trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Frida - med hjärtat i handen