Fridericus

Originaltitel: Fridericus
Regissör:Johannes Meyer (I)
Utgivningsår:1937

Om Fridericus:

Filmen handlar om Fredrik II av Preussens krig mot Österrike, Ryssland och Frankrike under åren 1756-1763, det s.k. Sjuårskriget, där kungen manövrerar sina numerärt underlägsna styrkor mot en trippelallians av fiender. Filmen uppehåller sig främst med striderna mot österrikarna och österrikarnas ränker där Fredrik personligen möter sin nemesis greve Wallis.

Otto Gebühr, Bernhard Minetti, Paul Klinger, Carola Höhn, Hilde Körber, Lil Dagover, Käthe Haack, Paul Dahlke, Paul Westermeier, Lucie Höflich, Wilhelm König, Will Dohm, Ernst Karchow, Alfred Gerasch, Heinrich Schroth, Bruno Ziener, Agnes Straub

Erich Kröhnke, Walter von Molo

Drama, Krig

Der alte Fritz

Tyskland
Diskussioner om Fridericus  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fridericus (1 st)
goeran (Anmäl)   16/10 2014
Johannes Meyers Fridericus från 1937 är en sevärd kostymfilm om Fredrik den stores kamp mot österrikarna under Sjuårskriget även om det känns som om filmen försöker täcka in för många händelser (i det avseendet är Veit Harlans film från 1942 mera effektiv). Otto Gebühr är väldigt bra i huvudrollen som kungen (den rollen spelade han i många filmer) men även Bernhard Minetti är utmärkt i rollen som Fredriks ärkefiende greve Wallis.