Frihet - Den blå filmen

Originaltitel: Trois couleurs: Bleu
Regissör:Krzysztof Kieslowski
Utgivningsår:1993

Om Frihet - Den blå filmen:

Första delen i Trikoloren-trilogin. En bil går av vägen och två av dess tre passagerare dör. Den överlevande från kraschen är den unga kvinnan Julie. De två offren är hennes dotter och hennes man. Julie har förlorat allt och fått hela sin verklighet bortryckt. Men har hon också, genom den tragiska olyckan, uppnått något som skulle kunna kallas frihet?

Titel: Den röda filmen
Originaltitel: Meadowland
Regissör: Reed Morano
År: 2015
Meadowland
Titel: Ett rum i våra hjärtan
Originaltitel: La stanza del figlio
Regissör: Nanni Moretti
År: 2001
Genre: Drama, Mysterium
Ett rum i våra hjärtan

Juliette Binoche, Benoît Régent, Florence Pernel, Charlotte Véry, Hélène Vincent, Philippe Volter, Claude Duneton, Hugues Quester, Emmanuelle Riva, Florence Vignon, Catherine Therouenne, Yann Trégouët, Alain Ollivier, Daniel Martin (IV)

Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieslowski

Drama, Romantik, Mysterium

Three Colors: Blue

Frankrike, Polen, Schweiz
Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2005, Guldlejon i Venedig, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Frihet - Den blå filmen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Frihet - Den blå filmen (262 st)
92axha10 (Anmäl)   19/8 2018
Stämningsfull och hypnotiserande porträtt över vardagslivet.
okidoki (Anmäl)   13/8 2018
Trollbindande.
KyLLo (Anmäl)   30/7 2018
Fantastisk estetik, och i det sammanhanget kan filmen användas som skolexempel. Miljöerna, kameravinklarna, ljuset, blickarna och det oförutsägbara. Lägg särskilt märke till det småskaliga och detaljerna. Den går i blå färgtoner, men inte enbart med ett billigt färgfilter på linsen, så det ligger förstås mycket planering och jobb bakom. Men resultatet blir riktigt snyggt. Särskilt gillar jag när man utnyttjar och kombinerar naturliga färger. Handlingen och dialogerna är inte lika bra. Stundtals ojämnt, och det tog nästan halva filmen innan jag tyckte att det började bli intressant på allvar. Som helhet får det bli en svag fyra. Jag ska ta och se de övriga trikolor-filmerna också.
Dele (Anmäl)   19/7 2018
Jag känner mycket om mycket och sammanfattar i stort sett allt under benämningen fint.
mammene (Anmäl)   14/7 2018
Snygg är det första ord jag kommer på och en otroligt vacker musik. Juliette Binoche är en mycket intressant skådespelerska och gör här ett mycket naturligt porträtt av en människa som det händer mycket inuti utan att det blir allt för tydligt så förstår man vad hon går igenom. Det som ses som godhet kan vara en befrielse är den tanken jag får. Trean är stark.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Frihet - Den blå filmen