Frihetens pris

Originaltitel: The Wind that Shakes the Barley
Regissör:Ken Loach
Utgivningsår:2006

Om Frihetens pris:

Det är Irland 1920 och de två bröderna Teddy och Damien dras in i frihetskampen mot den brittiska ockupationen. När landet får en begränsad självständighet utbryter inbördeskrig och plötsligt står bröderna på motsatta sidor.

Titel: Bloody Sunday
Regissör: Yann Demange
År: 2014
Genre: Drama, Action, Thriller, Krig
'71

Cillian Murphy, Padraic Delaney, Liam Cunningham, Gerard Kearney, William Ruane, Orla Fitzgerald

Paul Laverty

Drama, Krig

Frankrike, Irland, Storbritannien, Tyskland, Italien, Spanien, Belgien, Schweiz

Recension Frihetens pris

- Filmguru sätter betyg 5 och skriver:
20-årige Cillian Murphy är för den stora massan mest känd som ärkeskurk i senaste Batman-filmen där han spelade mot Christian Bale. I Frihetens pris spelar han en av bröderna i ett drama om den irländska frihetskampen mot det kungliga England. Regissören Ken Loach, för övrigt 50 år äldre än Cillian, har skapat ett irländskt drama som inte påminner om något annat ur ett historiskt hänseende. Visst,...

Recension av Frihetens pris - Läs hela!

Med i listor: Guldpalmer, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Frihetens pris  (0 diskussioner)
Kommentarer om Frihetens pris (175 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Nemralis (Anmäl)   31/3 2015
Den realistiska tonen ger filmen väldigt stor behållning. Däremot känner jag att filmen inte lever upp till den nerv som den sakta försöker bygga upp. Det är inget fel på att framställa händelserna i ett verklighetstroget format, men Loach drar det så långt att vissa konflikter dör ut i ett slags antiklimax. Visst ger det känslan av att gränserna mellan vilken som är den "goda" eller "onda" sidan i striden suddas ut något, men tempot blir väldigt lidande i en annars väl uppbyggd berättelse.
Raimo_1985 (Anmäl)   7/12 2014
Mycket bra som det mesta av Ken Loach men det hade inte skadat med lite förkunskaper om denna konflikt, mina egna är ytterst ringrostiga. Som Sznax här nedan säger så är filmen väldigt storskalig för att vara Ken Loach.
Gigi1943 (Anmäl)   17/10 2013
När jag hörde talas om att det skulle handla om IRA (odyl) så sa jag till sonen att den vill jag inte se, MEN han rekommenderade den - trots att han själv bara gav en trea - och jag ångrar verkligen inte att jag såg den. Men inledningen var så stark så jag fick ont i magen och fick tänka hela tiden "det är bara film", det värsta är att det var ju egentligen inte det eftersom den berör verkliga händelser i historien. Mycket stark film och bra foto. Åsså gillar jag C.M (såg precis The edge of love, också en fyra, för andra gången).
Sznax (Anmäl)   22/6 2013
Loach gör ännu en stabil film. Det finns egentligen inget extra, utan filmen är väldigt standard för sin typ. Kanske att Loach tar sig lite mycket vatten över huvudet (han är bättre på mer småskaliga historier). Dock så lyckas filmen skapa en fantastisk diskussion över ämnet. Loach ställer sig aldrig på en sida utan att ifrågasätta alla, det gör filmen mer intressant och något bättre. Betyg 6.2
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Frihetens pris