Regissör:Keve Hjelm
Utgivningsår:1969

Om Fröken Julie:

En tv-filmatisering av Strindbergs drama "Fröken Julie". Grevens dotter Julie och betjänten Jean träffas i köket under midsommarnatten. Julie flirtar med Jean trots att hon är förlovad och Jean förför henne. Oj oj, vad ska pappa säga? Klasskamp och könskamp på sedvanligt Strindbergvis.

Regissör: Alf Sjöberg

Bibi Andersson, Thommy Berggren, Kerstin Tidelius

Drama

Sverige
Med i listor: August Strindberg, SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Fröken Julie  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fröken Julie (18 st)
andmoreagain (Anmäl)   2/9 2015
Alf Sjöbergs filmversion är klart mycket bättre. Men det var väl inte inte helt värdelöst att se Berggren och Andersson kombattera med varandra även om vissa utspel är alldelles uppåt väggarna teatraliska och på så sätt omöjliga att ta till sig.
origC-J (Anmäl)   5/8 2013
Rasande bra filmatisering (från en teaterfantast), tack vare lysande spel av Bibi Andersson och Thommy Berggren. Kul foto som bonus.
goeran (Anmäl)   24/7 2013
Inspelningen av Fröken Julie från 1969, i regi av Keve Hjelm, är inte alls så tokig; Bibbi Andersson och Thommy Berggren i huvudrollerna är riktigt bra. Som film betraktat är dock Alf Sjöbergs version från 1951 strået vassare.
sirkurt (Anmäl)   7/4 2012
Förstår mig inte på pjäsen riktigt men välgjord, otroligt bra skådespeleri och ganska fängslande.
snurrblupp (Anmäl)   17/9 2008
Bibi oh Bibi! Vilken fantastisk kvinna. En av våra allra största skådespelerskor genom tiderna!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fröken Julie