From Hell

Originaltitel: From Hell
Regissör:Albert Hughes, Allen Hughes
Utgivningsår:2001

Om From Hell:

Detta är en filmatisering om den första berömda seriemördaren, Jack Uppskäraren, en myt i brottshistorien. Fem offer under tre månader hösten 1888 i Londons East End, där fattiga och kriminella bodde, blev hans verk. Offren, alla prostituerade, var lemlästade och sönderslagna på ett ovanligt bestialiskt sätt, och vissa detaljer visade klart på kvinnohat och snedvriden sexualitet. När morden plötsligt upphörde började man spekulera i mer eller mindre osannolika identiteter, från kända brottslingar till kungligheter. Drottningens läkare, Sir William Gull, var en av de misstänkta. Det som skiljer den här filmen från andra om Jack Uppskäraren är teorierna om de misstänkta bakom dessa bestialiska dåd. I filmen ser vi även en lågmäld kärlekshistoria mellan polisen Fred och den prostituerade Mary Kelly.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Tom Tykwer
År: 2006
Genre: Drama, Thriller
Parfymen: Berättelsen om en mördare

Johnny Depp, Heather Graham, Ian Holm, Robbie Coltrane, Ian Richardson, Jason Flemyng, Katrin Cartlidge, Terence Harvey, Susan Lynch, Paul Rhys, Mark Dexter, Lesley Sharp, Estelle Skornik, Nicholas McGaughey, Annabelle Apsion, Joanna Page

Rafael Yglesias, Terry Hayes

Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium

Recension From Hell

- steffoo sätter betyg 2 och skriver:
Dags att än en gång ta sig an myten om den fruktansvärde ”Jack Uppskäraren”. Denna gång i 2000-tals version av regibröderna Hughes. Manuset bygger för övrigt på en grafisk roman (annat namn för tecknad serie, typ) med samma namn. Prags gamla stadsdelar får här tjäna som en kopia av det slummiga London på 1800-talet, gatorna stinker, det är skitigt och fullt av folk. Uteliggarna kan räknas i massor...

Recension av From Hell - Läs hela!

Med i listor: Skräck Top 50
Diskussioner om From Hell  (0 diskussioner)
Kommentarer om From Hell (558 st)
RustyFilm (Anmäl)   27/9 2018
En film om ett av historiens mest ökända och olösta seriemord. Mördaren gavs öknamnet Jack the Ripper, händelsen utspelades 1888 i London. Filmatiseringen av händelsen baseras på en ”grafisk roman” från 90-talet. En ganska så snårig intrig presenteras med mörka och dystra bilder. Står man ut med svårmodet så finns där en spännande och klurig handling.
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Småspännande
Stygga-Vargen (Anmäl)   18/9 2016
Spännande och ganska intressant film som försöker besvara en fråga som vi antagligen aldrig kommer få svar på. Johnny Depp är som vanligt bra och även Heather Graham gör bra ifrån sig.
Sarakin76 (Anmäl)   24/12 2015
Lang ifra feilfri film men faktisk litt spennende innimellom.
Dutch (Anmäl)   12/12 2015
Det stora problemet är att Heather Graham är alldeles för fin för att vara prostituerad. Annars en härlig mörk film i de nattsvarta trånga kvarteren i 1800-talets London.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till From Hell