Frost/Nixon

Originaltitel: Frost/Nixon
Regissör:Ron Howard
Utgivningsår:2008

Om Frost/Nixon:

En dramatisk tillbakablick på Watergate-skandalen och den brittiske talkshow-värden David Frosts intervjuer med USA:s avgångne president Richard Nixon.
Se filmen på Headweb

Originaltitel: Our Nixon
Regissör: Penny Lane
År: 2013
Våran Nixon

Frank Langella, Michael Sheen, Kevin Bacon, Oliver Platt, Sam Rockwell, Matthew Macfadyen, Rebecca Hall, Toby Jones, Gabriel Jarret, Max Elliott Slade, Andy Milder, Janneke Arent

Peter Morgan (I)

Drama

USA, Storbritannien, Frankrike

Recension Frost/Nixon

- blue velvet sätter betyg 3 och skriver:
Frost/Nixon blir man inte uttråkad av. Här bjuds vi på Frank Langellas mycket gripande och subtila gestaltning av den före detta presidenten. Hans sätt att förmedla Nixons karismatiska vänlighet, arrogans och sårbarhet känns så verklighetsförankrat och övertygande, att jag ändrat uppfattning om vem som ska få lyfta statyetten på årets Oscarsgala. Även Michael Sheens gestaltning av den dekadente David...

Recension av Frost/Nixon - Läs hela!

Diskussioner om Frost/Nixon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Frost/Nixon (169 st)
martin eden (Anmäl)   06:46 1/4
En mycket intressant dramatisering av omständigheterna samt intervjun med Richard Nixon utförd av David Frost. Filmens största tillgång är skådespelarna Michael Sheen och Frank Langella. Birollerna är också mycket bra. Om jag ska rikta någon kritik mot filmen så tycker jag att "dokumentärgreppet", dvs med intervjuerna med skådespelarna hade kunnat slopas. Hade föredragit en ren spelfilm. Mycket bra dock! 4.
setterwall (Anmäl)   17/3 2018
Att det här mötet, när det gestaltas på film, blir så relevant, levande och intensivt är inget annat än ren filmkonst från alla inblandade. Frank Langella är magisk i sitt livs roll och nu i efterhand inser jag att det var ett rån att han inte fick Oscarn det året. Men med tanke på Heath Ledgers bortgång och hur Hollywood fungerar var det ingen annan som kunde fått den Oscarn.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
trist