Fruktans lön

Originaltitel: Le salaire de la peur
Regissör:Henri-Georges Clouzot
Utgivningsår:1953

Om Fruktans lön:

En grupp dagdrivare hyrs in för att frakta en last nitroglycerin genom bergig terräng i Sydamerika, i syfte att släcka en brand på ett avlägset beläget oljefält.
Se filmen på Headweb

Originaltitel: Hell Drivers
Regissör: Cy Endfield
År: 1957
Rattens Desperados

Yves Montand, Peter van Eyck, Charles Vanel, Antonio Centa, Darling Légitimus, Luis De Lima, Jo Dest, Véra Clouzot, William Tubbs, Folco Lulli, Darío Moreno

Henri-Georges Clouzot, Jérôme Géronimi

Drama, Thriller

Wages of Fear

Frankrike, Italien

Recension Fruktans lön

- annihilat0r sätter betyg 4 och skriver:
Det är självklart sorgligt, men även nyttigt för oss, att bli påminda om faktumet att jämställdhet mellan kön inte existerade. Och att hudfärg hade betydelse, förr i tiden

Recension av Fruktans lön - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Guldbjörnar i Berlin, Guldpalmer
Diskussioner om Fruktans lön  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fruktans lön (135 st)
92axha10 (Anmäl)   18/12 2018
Lite långsam att komma igång men när introduktionen är över ökar spänningen drastiskt och en lysande thriller tar sin början.
Raimo_1985 (Anmäl)   26/9 2018
Lika bra som den senare inspelningen som jag tycker är väldigt bra. Jag gillar att man inte får lära känna karaktärerna innan de ger sig iväg. Det skapar en känsla att de har här killarna kan vara vilka uslingar som helst, som inte har något kvar och lika gärna kan göra det här jobbet. Mot slutet är filmen något av det bästa från sin tid och stil.
gjoob (Anmäl)   1/4 2018
Spännande och medryckande klassiker. Hade kunnat vara lite kortare dock. Stark trea.
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
Dele (Anmäl)   6/11 2016
Här finns brister, men jag måste nog ändå ge en betygsfyra. Själva lastbilsfärden är verkligen minnesvärd i sin rejält dramatiska laddning. Och även om vissa saker blir ganska platta så uppskattar jag att det finns fokus på karaktärer och olika roller dem emellan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fruktans lön