Fruktans lön

Originaltitel: Le salaire de la peur
Regissör:Henri-Georges Clouzot
Utgivningsår:1953

Om Fruktans lön:

En grupp dagdrivare hyrs in för att frakta en last nitroglycerin genom bergig terräng i Sydamerika, i syfte att släcka en brand på ett avlägset beläget oljefält.
Se filmen på Headweb

Regissör: Raoul Walsh
År: 1940
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Film-Noir
De färdas om natten

Yves Montand, Peter van Eyck, Charles Vanel, Antonio Centa, Darling Légitimus, Luis De Lima, Jo Dest, Véra Clouzot, William Tubbs, Folco Lulli, Darío Moreno

Henri-Georges Clouzot, Jérôme Géronimi

Drama, Thriller

Wages of Fear

Frankrike, Italien

Recension Fruktans lön

- annihilat0r sätter betyg 4 och skriver:
Det är självklart sorgligt, men även nyttigt för oss, att bli påminda om faktumet att jämställdhet mellan kön inte existerade. Och att hudfärg hade betydelse, förr i tiden

Recension av Fruktans lön - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Guldbjörnar i Berlin, Guldpalmer
Diskussioner om Fruktans lön  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fruktans lön (131 st)
Dele (Anmäl)   6/11 2016
Här finns brister, men jag måste nog ändå ge en betygsfyra. Själva lastbilsfärden är verkligen minnesvärd i sin rejält dramatiska laddning. Och även om vissa saker blir ganska platta så uppskattar jag att det finns fokus på karaktärer och olika roller dem emellan.
BSBully (Anmäl)   13/8 2016
Sicken rulle! Denna ska ni se. Suverän rakt igenom, alla 156 minuter. 12....13......14!! O.O - Titta din idiot!
JanneN (Anmäl)   4/12 2015
När jag säg den var det den första barnförbjudna film jag såg. (Stolt över att jag lyckades manipulera vaktmästaren.) Den var otroligt spännande, förutom den trista inledningen. I dag skulle jag nog inte uttrycka mig så. Jag kommer väl att se om den någon gång. Hoppas jag då höjer betyget.
MaxMackan (Anmäl)   17/3 2015
Väldigt nära femma. Eller rättare sagt ur ett filmhistoriskt perspektiv är det en femma. Ändå från idé till genomförande är det en unik thriller. Men som film blir den för mig personligen lite lång och jag köper inte riktigt slutet. "Prologen" är intressant men ett toniskt brott och hade mått bra av att vara kortare. Men det är utan tvekan en väldigt stark fyra.
Krille80 (Anmäl)   3/1 2015
Egentligen vill jag bara skriva att denna film är utan tvekan fantastisk och jag trivs så bra bland filmens karaktärer och den stämning och spänning filmen ger mig. Att filmen dessutom kommer med ett helt sanslöst och galet bra slut gör filmen underbar. Tänk om mer film levererade slut av denna kaliber. Fast kanske är det så att fler filmer har slut som detta och felet ligger hos mig som spenderar för mycket tid med film som har sitt ursprung från Hollywood. 5-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fruktans lön