Führerns elit

Originaltitel: Napola - Elite für den Führer
Regissör:Dennis Gansel
Utgivningsår:2004

Om Führerns elit:

Tyskland år 1942. Friedrich Weimer är en 17-åring vars boxningstalang gör att han kommer in på elitskolan Napola för framtida SS-officerare. Här fostras pojkar till soldater i det tusenåriga riket.

Titel: Ondskan
Regissör: Agnieszka Holland
År: 1990
Genre: Drama, Krig
Europa Europa

Tom Schilling, Claudia Michelsen, Florian Stetter, Max Riemelt, Joachim Bissmeier, Justus von Dohnányi, Thomas Drechsel, Devid Striesow, Michael Schenk, Jonas Jägermeyr, Julie Engelbrecht, Leon A Kersten, Martin Goeres

Dennis Gansel, Maggie Peren

Drama, Krig

Before the FallNapola - Hitlers elitskola

Tyskland
Diskussioner om Führerns elit  (0 diskussioner)
Kommentarer om Führerns elit (263 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Den här filmen har jämförts med Ondskan, vilket är ett hån mot filmen. Den här filmen är verkligen kanon och kan mer jämföras med döda poeters sällskap. Napola funkar för att den är tysk och berättas ur tysk synvinkel, alltså den förskönas inte, vilket gör att filmen blir trovärdig, som några andra har skrivit om filmen.. Visst här lyser ju också patriotismen igenom, men det är ju meningen också. Det blir ju alla fall inte riktigt lika fånigt som patriotismen i amerikanska dravel filmer.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Trovärdighets känslan ökar i och med den tyska produktionen. En hel del i filmens stämning skulle gå förlorade om det inte var på tyska. En snyggt och intressant historiebeskrivning är det. Ämnet gör givetvis att det blir väldigt förutsägbart, vi har ju facit.
Linan (Anmäl)   21/7 2015
ZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzz
annamariann (Anmäl)   5/6 2014
välspelad film. lite svag i karaktärsutvecklingen på vissa ställen. jag ser aldrig filmer som värdiga filmer bara för att de vill påvisa något med ett budskap. en bra berättelse är för mig vad en film bör vara och jag tycker denna är trovärdig och stark.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Führerns elit