Full Metal Jacket

Originaltitel: Full Metal Jacket
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1987

Om Full Metal Jacket:

En berättelse om Vietnamkriget och om den omänskliga process som förvandlar människor till tränade mördare. Joker, Animal Mother, Gomer Eightball, Cowboy och många fler, hamnar i ett helvete till militärläger, förnedrade av en högljudd D.I. Rå action, en kompromisslös story som tar oss från den grundläggande träningen till den mardrömslika krigsföringen i Hue City.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Johnny Mad Dog
Regissör: Jean-Stéphane Sauvaire
År: 2008
Johnny Mad Dog

Matthew Modine, Adam Baldwin, Vincent D'Onofrio, John Terry, Arliss Howard, Dorian Harewood, R Lee Ermey, Kevyn Major Howard, Ed O'Ross, Kieron Jecchinis, Kirk Taylor, Gary Landon Mills, Peter Edmund, Bruce Boa, Tim Colceri, Sal Lopez

Stanley Kubrick, Michael Herr, Gustav Hasford

Drama, Krig

Storbritannien, USA

Recension Full Metal Jacket

- Michael sätter betyg 4 och skriver:
Stanley Kubrick, den store samhällskritikern och oerhört intelligenta regissören, har under drygt 50 år kunnat glädja oss med mästerverk som Dr. Strangelove, År 2001 och A Clockwork Orange. Full Metal Jacket är också en mycket bra film. I denna film visar Kubrick ännu en gång sin oerhörda bredd genom att göra en förträfflig krigsfilm. Allt från futuristiska våldssatirer och kostymdraman till realistiska...

Recension av Full Metal Jacket - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Populärt och billigt
Diskussioner om Full Metal Jacket  (1 diskussioner)
1/8 2013
Kommentarer om Full Metal Jacket (868 st)
Pi-R (Anmäl)   27/10 2018
HELT fenomenalt filmat, ett lysande soundtrack, och en mängd odödliga repliker. Filmens första del är helt klart värd en femma, men under dess avslutande timme faller mitt intresse något. Det blir givetvis aldrig dåligt (eller ens halvbra) och slutscenen ger rysningar. Menige Joker och hans utveckling är också fantastisk, och skådespelarmässigt är det njutbart – inte minst D'Onofrios prestation. Fyran är stark, och tekniskt är det lika mycket ett mästerverk som varje Kubrickrulle, men i mitten blir det lite för mkt generisk krigsfilm för min smak. Stark fyra ändock!
Nalleman (Anmäl)   17/7 2018
Första delen är klart bäst sedan sjunker nivån lite men en fyra är den absolut värd.
Stygga-Vargen (Anmäl)   28/7 2017
Kanske inte Kubricks bästa men ändå väldigt bra.
Stan (Anmäl)   28/6 2017
första delen kan vara det bästa jag sett. andra delen är mer ojämn, tyvärr, men femman är given
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
En uppvisning i psykisk och fysisk förnedring á la USA modell. Vet att det här är en mycket hyllad film. Men jag har svårt för det här. Nä, Stanley Kubrick platsar inte på min topplists med någon av sina filmer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Full Metal Jacket