Funny Games

Originaltitel: Funny Games
Regissör:Michael Haneke
Utgivningsår:1997

Om Funny Games:

En familj anländer till sitt sommarställe i den grönskande lantliga idyllen. Det dyker upp två unga män och den skyddade småborgerliga miljön är inte lika trygg längre. De två unga männen, Peter och Paul, är till synes trevliga, men de kommer direkt från helvetet.

Titel: Funny Games U.S.
Originaltitel: Funny Games U.S.
Regissör: Michael Haneke
Originaltitel: La cérémonie
Regissör: Claude Chabrol
År: 1995
Ceremonin

Susanne Lothar, Ulrich Mühe, Arno Frisch, Frank Giering, Stefan Clapczynski, Doris Kunstmann, Christoph Bantzer, Wolfgang Glück, Susanne Meneghel, Monika Zallinger

Michael Haneke

Drama, Kriminalare, Thriller

Österrike

Recension Funny Games

- Off The Ground sätter betyg 4 och skriver:
Den österrikiske regissören Michael Hanneke (Pianisten, Dolt Hot) vill provocera med sina filmer, några av hans tidigare kan beskrivas som ”jobbigt hela tiden”, och Funny Games är inget undantag. Det här är en mörk historia om ondska, till synes omotiverad, vilket gör det hela mycket otäckare. Att filmen är så skrämmande beror inte på blod, slafs och monster, utan helt enkelt på stämningen. Det här...

Recension av Funny Games - Läs hela!

Med i listor: Entx provocerande guldkorn, Filmfrossa på Hagabion 2006, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Funny Games  (0 diskussioner)
Kommentarer om Funny Games (359 st)
martin eden (Anmäl)   6/7 2017
[rek. 4] Hanekes film förefaller vara en kommentar om våldskonsumtionen i film. Mycket obehaglig och jag gillar hur det blir en metafilm genom brottet mot fjärde väggen. Mycket fina skådespelarinsatser och det mest obehagliga i filmen är karaktärernas likgiltighet inför sina dåd. Mycket bra och tänkvärd film! 4.
ouimadame (Anmäl)   19/9 2016
Stundom riktigt bra! Men gillar absolut ej genreblandingen-och metaeffekten. Nej
sawa (Anmäl)   12/7 2016
Nu har jag sett dem båda, den på tyska från 1997 och den på amerikanska från 2007. 2007:an är ingen re-make, det är en i stort sett identisk film med andra skådisar och annat språk - Vad är poängen med det? Storyn är ganska skrämmande och inte alls kul. Att göra samma grej två gånger? Brist på fantasi? Den på tyska såg jag först och den får en tvåa, den på amerikanska får också en två, fast jag vill ha tiden tillbaka.
Dele (Anmäl)   27/3 2016
"Funny Games" är bland det mest obehagliga jag har sett. Utöver det effektiva berättandet så är det sociala experiment filmen är intressant, likaså kopplingar i dialoger och karaktärers förhållningssätt till företeelser hos människa och samhälle. Jag tänker på härskartekniker, skuldbeläggande av svaga(re), och, i större perspektiv, fascism. En brutal film med rikt innehåll som tar upp viktiga och obehagliga ämnen.
UFO_lars (Anmäl)   5/12 2015
Massor av obehagligt, meningslöst våld. Spännande och otäck. Jag hittar dock ingen förståelse för varför någonting i filmen sker. Kanske eller förmodligen är det just det som är meningen. Jag har haft svårt att släppa filmen på ett analyserande plan och den känslan uppskattar jag alltid när den infinner sig efter en film. Den meta-delen av filmen som utspelar sig på nivån där förövarna talar till tittaren känns väldigt missplacerat och blir mest fånigt. Den delen bidrar till inte till filmen som helhet och borde helt tagits bort enligt mitt tycke. Vad jag saknar är just en poäng med filmen en förklaring till varför det den makabra handlingen utspelar sig och det är därför mitt betyg stannar på en trea, vilket betyder att filmen trots detta är helt klart sevärd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Funny Games