Fyra fula fiskar

Originaltitel: Duck Soup
Regissör:Leo McCarey
Utgivningsår:1933

Om Fyra fula fiskar:

Rufus T Firefly är premiärminister i lilleputtlandet Freedonia. Grannlandet Sylvania förklarar krig bara för att det är kul.

Titel: En dag på kapplöpningarna
Originaltitel: Horse Feathers
Regissör: Norman Z McLeod
År: 1932
Fyra farliga friare

Groucho Marx, Harpo Marx, Chico Marx, Zeppo Marx, Louis Calhern, Margaret Dumont, Raquel Torres

Arthur Sheekman, Nat Perrin, Bert Kalmar, Harry Ruby

Komedi, Musikal

Recension Fyra fula fiskar

- Poivoroinen sätter betyg 5 och skriver:
Bröderna Marx anfaller! Så... antingen så springer ni och gömmer er eller låter er anfallas! För det finns nästan inget roligare än att bli anfallen av bröderna Marx. Vad skulle jag inte ge för att ständigt bli muckad med av tre galna karlar som springer omkring och fjantar sig, brister ut i sång när som helst och bränner av huggormssnabba repliker som skulle kunna fälla en oxe! Duck Soup (eller...

Recension av Fyra fula fiskar - Läs hela!

Med i listor: 30-tal Top 50
Diskussioner om Fyra fula fiskar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fyra fula fiskar (120 st)
Haenskii (Anmäl)   10:02 2/3
Uselt.
Pi-R (Anmäl)   27/11 2017
Jag önskar verkligen att jag blev helsåld av filmens absurditet, gick igång på fulla cylindrar av Grouchos repliker, och veks dubbel av Chicos och Harpos ruggigt vältajmade fysiska humor. För det ÄR välgjort; spegelscenen, rättegångsscenen, och stora delar av slutscenen är riktigt guld. Men jag känner mig sällan genuint underhållen (visst - det beror delvis på att somliga referenser går över huvudet på mig), och omstundom kommer jag på mig själv med att vara påtagligt frustrerad. Att de övriga skådespelarna gör halvdana prestationer hade vart okej om filmen i övrigt vunnit över mig, men tyvärr... Edgar Kennedy som den av bröderna hårt prövade lemonadförsäljaren är dock en favorit, vilket till rätt stor del torde beror på att jag kan relatera till honom. I slutändan blir det dock ändå ett litet + efter trean. För Marxbrödernas hantverk ÄR otvetydigt, även om nog också jag hör till dem som menar att tiden sprungit ifrån dem.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Har åldrats dåligt
KalleB (Anmäl)   1/2 2017
Det här var inte bra. Den mesta av tiden fattar jag inte ens vad de sysslar med. Marxbröderna är verkligen fruktansvärda. Alla karaktärerna saknar helt motivation för alla sina handlingar.
fredrikj (Anmäl)   5/5 2015
Mycket göteborgshumor och jag kan se Monty Python komma ur det här, så det kan ha ett historiskt värde, men nu är det inte så mycket roligare än ett välgjort studentspex. Humorn får möjligen lite skärpa i den meningslösa konflikten mellan ländernas ledare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fyra fula fiskar