Fyra nyanser av brunt

Originaltitel: Fyra nyanser av brunt
Regissör:Tomas Alfredson
Utgivningsår:2004

Om Fyra nyanser av brunt:

En välklädd man har färdigtställt sitt livsverk när han ställs inför ett livsavgörande vägskäl snidat i trä. En bit söderut försöker en nitisk far väcka sin skoltrötta sons nyfikenhet och tar med honom till södra Sveriges största smådjurskremering. I Göteborg möts några människor i tron att de ska lära sig laga mat. Och någonstans i norra Sverige dör en patriark. Hans söner åker motvilligt hem till en begravning med orientaliska förtecken.

Titel: Torsk på Tallinn - En liten film om ensamhet
Originaltitel: Turist
Regissör: Ruben Östlund
År: 2014
Turist

Ulf Brunnberg, Robert Gustafsson, Johan Rheborg, Sofia Helin, Maria Kulle, Jonas Inde, Henrik Schyffert, Elisabeth Carlsson, Anna Ulrika Ericsson, Anna Björk, Ivar Wiklander, Karin Ekström, Finn Nielsen, Anders Johannisson, Oskar Thunberg, Karl Linnertorp

Tomas Alfredson, Robert Gustafsson, Jonas Inde, Andres Lokko, Martin Luuk, Johan Rheborg, Henrik Schyffert

Drama, Komedi

Sverige

Recension Fyra nyanser av brunt

- Loomis sätter betyg 4 och skriver:
Killinggänget har passerat gränsen och uppnått komikens Nirvana. Dom har lyckats uppnå en fullständig täckning av komikens alla hörn och i och med ”Fyra nyanser av brunt” är deras plats inte bara säkrad i komikerhimlen, utan även bland dom stora svenska filmskaparna. Efter många år av planerande och pusslande har Killinggänget äntligen lyckats få ihop en långfilm med betoning på lång då speltiden...

Recension av Fyra nyanser av brunt - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2004, Sverige Topp 50, SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Fyra nyanser av brunt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fyra nyanser av brunt (742 st)
arkiv (Anmäl)   00:48 16/1
Annars då?
Rai (Anmäl)   8/2 2018
Tycker inte allas den här filmen, s otroligt seg!!
KyLLo (Anmäl)   10/2 2017
Mycket ojämn och spretig. Ett hopkok av överblivna idéer? Det som jag tycker är allra bäst och mest minnesvärt är "matlagningsgruppen".
Christofer (Anmäl)   14/7 2016
14/7 2016 (5:): Det var längesen sist nu men jag tycker att filmen fortfarande är (nästintill) fulländad. Så mörkt, så allvarligt, så välskrivet. 19/8 2006 (5:a): Filmen är hur skön som helst. Det obehagliga och de tragiska/tragiskt komiska situationer som presenteras är helt lysande.
Snah (Anmäl)   29/3 2016
Höll med bravur för en omtitt! Den var faktiskt mycket bättre än jag minns. Som Killinggängets/Alfredssons andra filmer är det tragikomik blandat med ett nattsvart allvar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fyra nyanser av brunt